01 september 2023

Välkomnande Dahlior

 


Tittade till stugan i onsdags och kände mig verkligen välkommen tillbaka. Dahliorna så vackra! Så snällt av min granne att titta till och plocka lite tomater och Dahlior när vi var i Skåne. Det blir ju bara fler blommor ju mer man plockar precis som med luktärter.

Långsidan på växthuset är täckt av blommande Passionsblommor i olika kulörer. De har verkligen trivts denna sommar. Massor av knoppar kvar så hoppas det inte kommer någon onödig tidig frostknäpp.



Passionsblommorna på väg in på kortsidan där sticklingar av rosa Svartöga huserar. 



 Luktärterna blommar fortfarande så Cecilia Wingårds knep funkade. På med en sista dos hönsgödsel och nedklippning innan värsta regnet. Sen bara vänta in de så kom de igen.



Buketter med Dahlia, Blomstermorot, Kinesisk riddarsporre, Luktärt, Zinnia och hallon fick följa med hem.



Hur vacker som helst och så maffig när blomman mäter 22 cm i diameter. Köpt som Café au lait men tycker den har lite mer färg än de som är mer gräddiga. Väldigt vacker och hållbar i vas. Kanske är det en variant finns ju flera.



En med kort skaft fick hamna i insektsbadet ihop med en frilandshibiskus jag råkade ha av. Den hade stått under vedbon på tork och jag skulle flytta ut den i solen. Fatet kommer från Ateljé 1030 i Almaröd. Lite defekt och från fyndhyllan men gör sig jättefint som fågel eller insektsbad.

Såg att det blivit något strul med bilder som inte laddats upp på några inlägg jag gjorde under juli. Vet inte hur jag fixar det och vet inte varför det blev så. Blir bara irriterad. Kroknar men väljer att strunta i det om det inte finns någon kvick lösning.

Trevlig helg! Hoppas på lite uppehåll mellan skurarna!

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.