23 april 2023

Sommarvärme


 Så skönt att få en försmak på sommarvärme! Hörde på nyheterna att Avesta var varmast i landet igår med 21,5 grader. 21 grader visade vår bil på väg hem från en liten skogstur igår så inte långt efter. Vi åkte en tur till Västmanlands högsta vattenfall Brudslöjan. Ett litet blygsamt vattenfall med fallhöjd på 5 meter. Brudslöjans vattenfall  finns på många fler platser har jag förstått. Både i Sverige och Norge.




I Dammsjön nedanför fallet simmade paddor åtminstone tror jag det var paddor. Såg större ut än grodor och mer "vårtiga" tyvärr syntes också en del skräp på botten av sjön. Typ däck. Förstår mig inte på hur man kan dumpa saker i naturen. Inte långt till ett Återbruk. Vi gick en runda i naturreservatet Kråksten intill. Lugnt och skönt. Helt folktomt. Hade med oss kaffetermos, knäckemackor och stekta ägg. Så blev som lunch. Smakar så gott när man är ute. Såg att det var lite bökat i jorden på några ställen. Kanske vildsvin. Eller bara rådjur eller älg. Men får medge att jag också tänkte på nyvaken björn där i den stilla skogen. 


 


 Hann sitta en stund i solen hemma vid stugan. Också nöjd att jag putsat alla fönster i stugan förutom sex utvändiga rutor mot sjön. Hade sparat de till idag eftersom solen låg på. Hann fönsterdörren sen kom det lite regn så spar de tills det blir uppehåll. Det är nya fönster så de går fort.  Igår blev det också premiär för Muurikkan. Inget märkvärdigt. Wokade bara lite grönsaker med korvslantar av en god starkare korv från Siljans chark. Men ändå man är sugen på "sommarmat" nu.

När jag ser vår kaffetrapp vill jag passa på att slå ett slag för Linoljesåpa igen. Trappen har jag behandlat med SIOO:X efter konstens alla regler. Lite omständigt var det men ska ju hålla i många år typ 12 år sägs det. Men på våra bryggor har vi nu kört med linoljesåpa. Betydligt enklare och väldigt, väldigt mycket billigare och blir hur fint som helst. Mjukt, lent och silvergrått. Så glad att vi fick det tipset av en kompis som gjort på sin altan i Älvdalen. Bara linoljesopa, kallvatten och rotborste på skaft. Så smidigt.


På fredagskvällen blev det en sallad med varmrökt lax, melon, fetaost och jordgubbar i.



Har sått lite gurkfrön och skolat om mina pyttesmå tomater. Kanske för tidigt för gurkorna och fröna är gamla men chansade. Mitt lilla citronträd och kaprisen har fått flytta ut i växthuset. Båda lever i alla fall.
Zucchini ska jag vänta lite med. De växter så fort. Jag brukar vilja sätta de i landet vartefter vi tagit upp potatis. Och det är ju ett tag dit och bara april även om sommaren hälsade på i helgen. Potatisen är just lagd på groddning så att säga.

Har ett litet fällbart planteringsbord utanför vedbon. Inte så vackert men funktionellt och bara att fälla ner när man är klar. Ska göra ett ordentligt röj i förrådet/gamla garaget . Göran har satt upp några nya hyllor åt mig så blir det lättare att hålla lite bättre ordning. Ska göra mig av med en hel del grejer som inte används.  Röjde i förrådet hemma och det är så skönt. 


Ser ut som det klarnar upp lite så kanske ska göra klart de där sista rutorna så får jag känna mig lite nöjd. Håvade hem storslam från biblioteket innan vi åkte till stugan. Så har att roa mig med i läsfåtöljen också. Men det kan ju bli "belöning" efter fönstertvätt. Ser främst fram emot att läsa Ett år av liv i trädgården av Victoria Skoglund och Jenny Strömstedt. Brukar lyssna på deras podd  Röda och vita rosen emellanåt.


Ett sommarminne när växthuset var täckt av klängväxter. Klockranka, passionblommor, blomman för dagen och gurka på gaveln bland annat. Så mysigt det såg ut. Får se hur det blir i år. Idag var det betydligt svalare mer normalt för april. 




2 kommentarer:

  1. Vilket bra tips det där med Brudslöjans vattenfall, det får bli en utflykt någon helg. Mvh Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattenfallet ligger precis vid vägen. Vi parkerade vid Dammsjön och gick en slinga på knappt 6 km. Lätt terräng.
      Mvh Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.