03 april 2023

April och ett nytt kapitel i livet

 


Så skönt att få starta april månad i stugan. Vi gillar verkligen att vara i vår stuga. 


Skönt med miljöombyte och att få åka hit dagen efter mammas begravning. Rikard skulle tillbaka till Stockholm och jobbstart idag efter sex månaders tjänstledighet då han rest runt i Central- och Sydamerika. Henrik som är hemma från Tyskland fick ha huset hemma för sig själv i helgen och hade två kompisar över. Kul att han hinner träffa lite vänner nu när han är i Sverige. Vi får ju påsken ihop då kommer även hans flickvän hit från Tyskland. Det blir kul. Kul att bli lite uppdaterad och umgås med de unga vuxna.

Ny favoritplats i stugan har blivit utanför bastun. Särskilt så här års för där blir det så varmt och skönt mot väggen och är lä om det blåser från norr. Så där har vi suttit med varsin kopp kaffe och njutit av solens värme. Men det var minus sju imorse. Förra året hade jag tvättat alla rutor på växthuset och även putsat fönstren på stugan. I år får det vänta tills lite varmare. 


I onsdags bjöd jag på en pytteliten men delikat hallontårta från Breads and sweets by Jennie på jobbet. Den var ju som ett konstverk. Jennie blev årets konditor 2007 och första kvinnliga någonsin. Anledningen att jag bjöd på en liten tårta på jobbet var att jag bestämt mig för att sluta. Jag har jobbat på Hem till Gården med konferenser i snart fem år. Inte full tid utan lite extra. Stundtals mer och stundtals mindre. Det har passat mig bra och jag har kunnat vara flexibel. 

Tycker så mycket om stället och människorna där. Alla nöjda gäster ger energi och de flesta som besöker Hem till gården trivs och är väldigt nöjda för det är en så speciell miljö. Axlarna åker ner på de som kommer dit. Arbetet har ändrats en hel del under de här åren. När jag började kom maten vi serverade till konferenserna mestadels från catering. Vi la bara upp fint och bakade och fixade fika. Men de senaste åren har vi även lagat maten. Jag har trivts jättebra men nu har jag bestämt mig för att sluta. Jag har tyckt det varit kul att jobba med människor och mer praktiskt än jag gjort de senaste 20 åren innan då jag jobbat med ekonomi och administration dels i vårt företag som nu är sålt sen ett antal år men också alltid haft ett anat arbete vid sidan av det. Innan vi startade företaget arbetade jag inom hotell och konferens och har kunnat sakna det lite. Så var kul att komma tillbaka lite till den världen igen. 

Min man Göran är sju år äldre än mig och har slutat jobba även om han konsultat en del tills nyss. Jag har passerat 60 så det är ju mycket tidigare än jag tänkt men jag har möjligheten och jag tar den. Ångrar jag mig framåt hösten är det inte värre än att jag börjar jobba igen.

Fick så fin avtackning och en massa roliga presenter och fina blommor och är välkommen tillbaka om jag ångrar mig. Det känns bra. Jag har känt mig väldigt uppskattad alltid fått bra feedback på arbetet. Senaste tiden har jag jobbat med en otroligt duktig tjej från Ukraina. Hon är egentligen jurist och kommer närmast från Italien där hon har bott i 8 år med sin familj. Det har varit så kul och hon har lite nya idéer och är bra på italiensk mat även nyttigt för mig att få fräscha upp engelskan. Fick så fin bukett med ranunklar och stjärnflocka av henne. 

Men de jag förlorar som arbetskamrater har jag kvar som vänner.  Vi försvinner inte ur varandras liv.



En stor strandkasse full med roliga grejer som leopardiga trädgårdshandskar och stövlar, discokula får väl sätta den i växthuset kanske :) lakritspipor, vin och fröer. Min chef Tina vävde ihop ett fint litet tal vartefter hon packade upp grejerna som ska göra mig redo för det nya kapitlet i livet - la dolce vita. Vi får se hur det går men jag har ju många intressen och brukar inte vara sysslolös.







Ja hejdå Gården som vi brukar säga när vi låser dörren för kvällen (som hejdå Macken om ni minns)


Lite påskkänsla i Stora stallet och några små munsbitar till kaffe på maten åt gästerna sista dagen.


Men slutar inte som hundvakt åt lilla gårdshunden Juni som vi brukar passa. Bilden från sensommaren när hon låg på röda mattan utanför mangårdsbyggnaden och pelargonerna blommade.


Fick en passande bok när jag slutat jobba av min bror och Emma. De känner till min hundlängtan.
Det blir en hund men inte än på några år. Så perfekt att ha en rolig och lättskött lånehund tills dess.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.