12 april 2023

Påskbilder och våren på gång

 

Påsken över för denna gång och nu känns det att våren är på gång. Så efterlängtad!



Vi firade påsken i stugan och vi åkte dit redan på onsdagen. Våra kompisar Maria och Lasse och sheltien Jojje kom förbi på lite lunchfika när de var på väg till Sälen. Kul! Fick en så fin bukett vårblommor. Hade den inne först men när alla hyacinterna slog ut blev det för mycket för Göran så den fick stå ute och i växthuset på natten. 



På långfredagen kom killarna och Henriks flickvän från Stockholm. Våra kompisar Håkan och Marianne kom också upp över dagen och vi gräddade våfflor till lunch. Först lite matiga med en våffelsmet med filmjölk, Västerbottenost och kolsyrat vatten i bland annat. En röra med Smetana, räkor och rökt lax i till de. Sen blev det en söt våffla med hjortronsylt på. Vädret var mycket bättre än utlovat så vi satt en stund på trappen och njöt i solen. Henrik och Nathalie satte sig utanför bastun och läste men det var för varmt mot väggen så fick flytta ut på stora bryggan. Underbart med vårkänsla!






Killarna  var så taggade på att komma till stugan så var så kul att det blev så fint väder.





Inspirerad av Rikards resa i Central och Sydamerika hade jag förberett Ceviche till förrätt. Finns ju många varianter. Jag gjorde med lax och torsk som varit frysta, räkor, chili, mango och avokado. Är viktigt att fisken varit nordentligt fryst eftersom den tillagas genom marinering i lime/citron ett par timmar. Fräscht är det alla fall och koriander till eller inte är valfritt.


Göran grillade lammytterfilé som vi hade potatisgratäng till. Köpte färdig gratäng som vi hottade upp med chèvre,  solrosfrön och färsk timjan. Ok med genvägar tycker jag.


Så kul att ha flocken samlad och att den utökats med Henriks tyska flickvän Nathalie.


Märks att det våras. Mer fågelliv på sjön. Såg inte till Sädesärlan som annars är det säkraste vårtecknet. Men nu vet jag att den anlänt även till Söderbärke. Brukar inte se så många svanar. De är nog mest på genomresa.






Ägghalvor på påskaftonsfrukosten. Sen hade vi bokat bord på Wanbo Herrgård för påskbuffé. Vi var där i fjol och det var så bra så vi ville göra en repris. Det var lika bra i år. God mat, fint upplagt och välordnat. 





Hemma i stugan rafsade vi också ihop lite ris och eldade i tunnan. Passade bra eftersom det var vindstilla. Skönt att hjälpa våren på traven lite. Snart är marken täckt av vitsippor och sen kommer liljekonvaljerna.




Liten konstpromenad i byn blev det också. Tittade på foton och målningar i församlingshemmet och gick sen bort till Verkstan där det också visades konst förutom de grejer de säljer där. Är en gammal plåtverkstad och de gör mycket saker i plåt inte minst för trädgården.


Blev lite Yatzy på kvällen också. Lätt att spela på alla språk. 


Var upp tidigt på Annandag påsk och fick se ett tranpar på isen utanför vår brygga. 
Brukar mest höra de och se de flyga men inte spatsera så nära.




Sen var det dags att åka hemåt. Rikard åkte tillbaka till sitt i Stockholm och på tisdagen flög Henrik och Nathalie till sitt i Frankfurt. Ja det blir lite tomt när alla varit hemma och det dröjer väl ett tag innan vi ser Henrik och Nathalie igen. Men är ju lätt att hålla kontakt idag. Vi sågs ju inte stup i ett när han bodde i Uppsala heller. Det är som det ska vara, de är vuxna och har sina liv.
 

Blev ändå glad när Göran föreslog att vi kunde ta en tur till slottsträdgården på Ulriksdal när vi vinkat av de på Arlanda. Han vet hur jag bäst livas upp. Så blev lunch där de har så god vegetarisk buffé. Så fick vi med oss två påsar sättpotatis och jag köpte två till Dahliaknölar. Ska sätta fart på de nu.
Alltid så fint på Ulriksdal de är duktiga på att sätta ihop fina kombination er så finns mycket att titta på.

Tyckte det var så fint med den lilla perenna Spetsmössan i den ljusbruna krukan.



Den symboliska kronan i vide och fin plantering i en trädknota. Röd vide och blommande trollhassel utanför ingången.




Hemma har våren också tagit stora steg och krokus, scilla, snödroppar, iris välkomnade oss efter påsken.

Så har legat på alla fyra och rensat och klippt lite i rabatter. Det har jag längtat efter. Blev en hel säck full när jag klippte ner all lavendel. Göran klippte fruktträden före påsk. Jag har sparat en del grenar att ha som växtstöd till Dahliorna bland annat. Tycker det är mycket snyggare än bambupinnar och bra att nyttja det som finns. Luktärterna har kommit upp och åkt ut för att inte bli för rangliga.


Min favoritiris Katharine Hodgkin.



Plockade in några Snödroppar och satte i en pytteliten vas i en hylla. De är så vackra underifrån. 



Såg att det lyste blått av blåsippor i skogen och några vitsippor kikar fram bredvid mitt betongblad.
Ser fram emot att gatorna sopas det är också ett bra vårtecken.






4 kommentarer:

  1. Vilken innehållsrik och trevlig påsk ni verkar ha haft ❤️. Mvh Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en jättebra påskhelg!
      Så kul att det också blev så fint väder när vi var i stugan allihop.
      Allt gott!
      Annika

      Radera
  2. Hej Annika, jag skulle vilja komma i kontakt med dig ang. en jättefin bild av en koltrast på en antenn som jag skulle vilja få tillåtelse att använda till ett digitalt skivomslag till min kommande singel. Du får gärna kontakta mig på d.filipsson@gmail.com så berättar jag mer. Vänligen Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad att du frågade om bilden annars hade jag kanske inte upptäckt din fina musik! Ser fram emot nya singeln av Ljus.
      Lycka till med all framtida musik!

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.