15 mars 2022

Vårvinter

Snart dags att köra igång i växthuset. Många har väl redan gjort det men jag väntar lite till eftersom det fortfarande är så kallt på nätterna. Plockat bort ljusslingan alla fall och satt upp vimplar i våriga färger. För att det ser just lite vårigt ut och för att fåglarna inte ska flyga rätt in i rutorna. Städade ur i höstas förstås men vill putsa glasen och städa lite innan jag börjar på ny kula igen. Så ska de automatiska fönsteröppnarna på plats igen. De har varit nedplockade under vintern. På dagarna är det redan varmt i växthuset när det är soligt.

 Vilken tur vi haft med vädret under ett par dagar i stugan. Satte på värmen och åkte sen till Klackberg i Norberg på Västmanlandssidan för att se om det gick att åka längd fortfarande. Det var överraskande fina spår trots alla plusgrader. Åkte en dryg mil i söndags och igår blev det 12 km. Fantastiskt väder och så härligt. "Sommarmössa" och röda kinder. Brillorna ser ilskna ut men är sköna att ha på.

Var verkligen förvånad att spåren var så fina ännu. Men kallt på nätterna förstås. Ett skönt sätt att röra på sig alla fall även om jag inte är speciellt snabb. Man kan ju njuta av åkningen ändå.


På söndagen badade vi bastu när vi kom hem igår kom vi hem tidigare och nöjde vi oss med att sitta utanför bastun i solen. Så skönt och nästan vindstilla. En ny favoritplats.



Så hade jag turen att vara på rätta stället natten till måndag då det brakade loss ett fantastiskt norrsken. Syntes ända ner i Skåne har jag sett. Har visat lite bilder på instagram  och fler kommer här i ett annat inlägg.

Fortfarande tjock is men mycket sprickor och det låter mycket och högt,  smäller riktigt om den.



2 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Ja vilken vårvinter vi har nu, vackra solnedgångar varje kväll. Jag väntar också med vårbruket i växthuset även om jag bara odlar lite blommor. Penséer ute får också vänta, vet inte hur många gånger jag har lurat mig på vädret i mars men så kommer alltid bakslag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag väntar lite. Det brukar komma ikapp alla fall. Och en del går lika bra att direktså ute senare. Men luktärter ska jag så nästa vecka.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.