19 mars 2022

Ren magi på himlen

 Ja det har väl inte undgått någon att natten mellan söndag och måndag 13-14 mars var en sällsynt bra natt att skåda norrsken på långt ner i Skåne till och med. Jag har blivit lite lätt besatt av detta fenomen tycker det är så häftigt och spännande. Hade turen att vi befann oss i stugan där det inte är lika mycket ljusföroreningar som i stan. Så jag höll mig vaken ända till klockan 01 på natten. Såg lite svagt sken vid 22-tiden men strax efter midnatt brakade det loss rejält. Himlen lyste grön i olika formationer och inte bara åt norr. Glad att jag höll mig vaken. Följer en norrskenssida på Facebook som uppdaterar när det är aktivitet på gång och även en app som heter Aurora. 


Det är ju en upplevelse i sig att vara ensam ute i natten så där och titta på den stjärnklara himlen. Månsken som ger skarpa skuggor. ( Göran är inte lika upptagen av fenomenet norrsken så han la sig i rimligare tid) Alldeles tyst ute förutom ljudet från isen, kattugglans skriande läte, några sjöfåglar som hörs. Sen kan man ju få för sig att jordhögar på ängen är något annat än just jordhögar. :) Man blir lite vaksam och skärper sinnena i mörkret även om stugan ligger precis intill. Hajar till om det smäller till i isen på sjön eller någon isfläck på vägen som knakar.




Goda nyheter är att de kommande åren fram till 2025 beräknas vara gynnsamma för norrsken även på våra breddgrader och inte bara längst upp i norr.







Ja ett skådespel på himlavalvet. Igår var det fullmånen som spelade huvudrollen på himlen. Den sken skarpt när jag åkte och hämtade G sent på kvällen han hade varit och firat en kär vän som fyllt år. Hade hållit mig vaken med en bra isländsk serie som heter Fångade. Fick tips av Karin på fina bloggen Vackert Naturligt. Roligt med en serie i en annan inte så stereotypisk miljö. Var faktiskt lite trött efter att ha jobbat sen 06. Vi hade frukostgäster och sen full fart med konferenser på Hem till Gården. Många steg blir det på en dag. Men det ger också energi med nöjda gäster och slutade tidigt så for iväg till mamma och putsade av fönstren hos henne och städade av lite där. Hon blev glad över att bli lite ompysslad och rena fina fönster. Så det kändes gott i hjärtat på fredagskvällen! 




4 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder och vilken lycka för dig! Jag förstår precis känslan för jag är lika fascinerad jag av norrsken. Tyvärr har jag inte lyckats se det förutom lite lite grönt skimmer i norr. Jag har haft foten i paket och varit orörlig men jag hoppas det kommer fler tillfällen nu. Följer också diverse sidor och uppdateringar på fb. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var värt att vänta på! Helt fantastiskt! Skulle ju inte upp och jobba dagen därpå så kunde vara vaken så sent. Blir säkert fler tillfällen.
      Kram Annika

      Radera
  2. Jättefina bilder Annika! Förstår din fascination... skulle som sagt gärna vilja beskåda detta fenomen själv! Men behöver nog bege mig ut mot norra skärgården för att ha en chans.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Ja glad att vi var i stugan då kan man bara gå in och värma sig mellan varven och är inte så mycket ljusföroreningar så det syns bättre. Men ser fina bilder från städer också.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.