25 mars 2022

Lite vårfix här och där

 


Smugit in lite påsk och fixat lite inför våren både hemma och i stugan. Tycker om att ta in kvistar.  Har är det Magnolia Susan som börjar visa färg på knopparna. Tog med några häggkvistar till jobbet de blommar snart.  

Köpte en vårhyacint det är ju egentligen en vårblomma. Hade den inne först men G började nysa så fick sätta ut den. Doftade lite väl starkt det tyckte även jag. Men bara bra den håller sig nog lite längre ute vid trappen.



Lite videkissar i min stora kruka tillsammans med björkris och minipenséer och små tête-á-tête. Skönt att slänga den vintriga Ljungen och Skimmian nu.


En pensé med "huvudet" på sned.




Några Forsythia kvistar i en vas och även Mahonia i en annan. Nordens Mimosa som Mahonian kallas. Just Forsythia tycker jag är en ganska spretig och skräpig buske men kul att ta in lite kvistar. Har en kvarleva av en buske från grannen i ett hörn. Precis lagom för att kunna knipsa lite.

Mimosa var det också på servetterna på Hem till Gården. Jag hade bakat en glutenfri semmelkladdkaka på enbart mandelmjöl till konferensfika. Piggade upp den med lite vårgrön lime. 


En annan dag bakade jag Silviakaka och hade i lime både i kaka och glasyr. Lite som blonda chokladrutor. Tycker alltid det är gott med citrus. Lite vårigt och fräschar upp. Det verkade gästerna gilla också. Det har varit full fart med konferenser nu. I onsdags var det många grupper i alla lokaler och på kvällen hade jag fått ihop drygt 22 500 steg eller drygt 1,5 mil såg jag på min stegräknare. Efter en sån dag är jag rätt mör får jag erkänna. Men jag jobbar ju inte varje dag så ska inte klaga alls.







Vid uteplatsen hemma blev det lite vitt och gult. Lagom till snön som det hotas med nästa vecka.....





I stugan gick Kärchern varm putsade nästan alla fönster och framför allt växthusglasen. Inte ultimat att putsa i solsken men det var det vädret som var så fick bli så. Skönt att ha lite gjort innan påsk.


Inte det roligaste med växthus men det blir som nytt igen. Som tur är har jag en bra ställning att stå på. Ser  fram emot att köra igång i växthuset snart. 


                                   Hann sitta lite på trappen i solen också och njuta av finvädret.


Mitt lilla citronträd ser däremot inte så kul ut. Det har tappat alla blad och har en citron kvar.
De andra fyra-fem som det levererat har vi ätit upp alla fall. Har klippt ner det nu och hoppas det kommer igen när det får flytta ut i växthuset. Verkar inte helt dött. Har inte flyttat ut någonting till växthuset än.  Är så kallt på nätterna.



Hittade en rolig påse med påskpasta på Lidl. De gröna är färgade med spenat och de röda med rödbeta.
Kanske hamnar i en pastasallad till någon lunch under påsken.



                                                         Önskar en trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Vårfint och Silviakakan ser såå mumsig ut :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja bra att baka i långpanna när man ska göra till många. Tyckte den piggades upp med lime.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.