18 juli 2021

Utflykt runt Falun


Ja vad passar bättre än en rallarros utanför Magasinet i Falun. Det är ju ett ursprungligen ett gammalt godmagasin för järnvägen om jag fattat det rätt.  Vi var på utflykt dit förra helgen. Vår kompis Inger som som var på besök pratade om det så vi åkte dit.

Nu var det sommarutställning med Kent Wisti. Miljön på Magasinet är så mysig och de gör det så bra där. Var där för några år sen på utställningen Speglingar av Karin Broos och Carl Larsson. Men nu var det en massa tänkvärda och roliga citat av Kent Wisti. Jag hade just ingen koll på honom. Han är präst och konstnär känd för sina vassa satirteckningar. Han utsågs till årets förnyare  2017 av Svenska kyrkan.





Åkte förbi Kulinariet i Stora Skedvi. Tänkte oss lunch där men det var så jättemycket folk så kändes inte bra. Kikade bara lite på den försäljning de hade utomhus och åkte sen ett kort stycke till Hembygdsgården i Stora Skedvi. Där var så mysigt med utsikt över Dalälven. Goda smörgåsar, bakverk och kaffe i fina koppar.






Hallonkaka garnerad med vita smultron och blåklint tyder på omsorg om gästerna.



Vi var en sväng förbi Kniva Trädgård också den här dagen och detta var ingen signifikativ bild för det stället. De har verkligen fina växter och en trevlig butik. Roligt att se hur den vuxit fram sen starten 2015 i den gamla lanthandeln i Kniva. Tycker de är så duktiga och allt är så smakfullt. Men känns som jag har lite köpstopp på växter nu så var mest kul att kika och jag tycket eternellerna och laven mellan de gamla fönstren var lite rara på något vis. Även om jag visst fingrade på en himmelsblå Blyblomma men den fick stanna i Kniva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.