28 januari 2021

Islyktor


 Gjorde några islyktor när det blev kallt igen. Jag testade att koka upp vattnet för jag läst någonstans att det skulle ge en klarare lykta. Hade i några blå pärlhyacinter och några blad som citronträdet tyvärr tappat.



G gjorde två lyktor med granris i. Det är han som är lyktmakaren i vår familj. En gång gjorde han islykta i en stor vattentunna som frusit av misstag. Men det blev lite för djupt och ljuset fick inget syre. Så han fick borra små hål i lyktan. Lite maffig blev den alla fall.


Alla blad har inte rasat av citronen och den är full av knoppar. Doftar så gott när de slår ut.

Hoppas den orkar igenom vintern! Den står svalt men ljust i stugan. Vi får se vad som är kvar av både islyktor och citronträd nästa gång vi kommer dit.




Hade med mig några kvistar av hägg hemifrån till några tulpaner. tidigare. 
Tulpanerna är förbi men häggen lever vidare och slår ut sina blad och knoppar strax.
Det var då jag kom på att jag borde gjort en islykta av tulpanerna som sjöng på sista versen. 
Nu fick det bli lyktor med annat innehåll istället.



4 kommentarer:

  1. Åh, så fina islyktor! Särskilt fint förstås att dekorera med blommor och med grönt. Bra tips!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja blev lite blandning av vinter och vår.
      Kram Annika

      Radera
  2. Jätte vackra islyktor du gjort! Det ska jag komma ihåg när mina tulpaner börjat vissna. . . för ute finns kylan fortfarande!
    Ha en Trevlig Helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja är extra kul att frysa in blommor och blad i de. Tänkte också testa med lite överblommade och snart vissna blommor.
      Fortsatt trevlig söndag!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.