01 januari 2021

Årets första dag

 Nytt år det känns bra! Hoppas på ett fint år. Utrustad med reflexmössa och reflexvantar blev det en liten promenad innan det blev alltför mörkt. Sjön var helt stilla.


Byns kyrka är så fin tycker jag.


Vi firade ett lugnt nyår i stugan med två goda vänner och tillika stuggrannar Mysigt!

Jag hade lagat en grön ärtsoppa som skulle spetsas med champagne till förrätt. 
Till den hade jag stansat ut stjärnor och stugor ur en färdig pizzabotten med pepparkaksmått
   Gjorde en typ av pizza blanco med parmesancremé, rödlök och röd rom på de som tilltugg till soppan.


Till huvudrätt blev det gös. Dubbla filéer som läggs uppepå varandra i en ugnsform.
Den undre blir ångkokt i Vermouth och schalottenlök och den övre filéen blir ugnsbakad.
Kokt Amandinepotatis och en god sås på Vermouth, schalottenlök och persilja till. 
Ett recept vi fått av goda vänner.

Till dessert hade jag gjort Tiramisu. Hade ingen Amaretto så  Savoiardokexen 
fick espresso blandat med päroncognac på sig och jag hade riven citron i smeten. 
Dekorerade med en ros av citronskal och några blad från mitt lilla citronträd.



Hade tagit med några julrosor som fick bli nyårsblommor ihop med fröställningar av skogsaster 
och satte även lite julblommor som jag tagit med till stugan  i tallriset och i en kakform.
Fick en så fin nyårsbukett också med amaryllis och vaxblommor i vårig aprikosrosa.











Det blev sen frukost i stearinljussken. Blev aldrig riktigt ljust idag. 
Tittade på en mink som simmade runt vid vår brygga. Antar att den letade fisk. 
Trodde först det var en bäver men såg sen att den var mycket mindre.
Vi slängde ut julgranen  men ljusstakar och stjärnor får allt vara kvar ett tag till.
Är ju ingen brådska att allt ska bort.





                                       Önskar att snön kommer tillbaka. Lyser upp så fint.
                                       Var så vintrigt och vackert kvällen före nyårsafton.





Ja nu får vi hoppas att 2021 blir ett bra år. Lätt att glömma det som var bra 2020 när mycket  överskuggas av den eländiga pandemin. För egen del är jag så glad att vi blev med växthus. Snart dags att ta en djupdykning i frökatalogerna och blicka framåt. Önskar en god fortsättning på det nya året! 




10 kommentarer:

  1. God fortsättning! Vilken vacker nyårsafton och fantastisk mat :-) Bara mannen och jag firade själva, det var fint men ovanligt, vårt matlagningsgäng brukar träffas på nyår men allt har ju varit annorlunda. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det var en trevlig nyårsafton. Men Tiramisu desserten var lagom för ett helt kompani.:) Nu har jag noga antecknat det i receptet att det räcker till många. Ja mycket är annorlunda dessa dagar.
      Allt gott!
      Kram Annika

      Radera
  2. Så trevlig nyårsfirande i er stuga med god mat och vackert dukat!
    Ja, fin kyrka!
    Må så gott Annika!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Tack Gunilla! Ja det blev ett trevligt nyår!
    Ha det fint på nya året!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Så god middag du bjöd vännerna på. Längtar tills man kan ha middagar och långa samtal med vänner, ta kaffe och god kaka i soffan. I dag blev det termos, 8 km promenad i snöfall, liten kaka kvar från julen ur frysen till vännen och mig. Men det går också bra men visst längtar jag efter något annat. Så fint ljusslingan lyste hos dig med snö på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja det var gott och trevligt! Termospromenader är inte det sämsta. Det är njutbart! Men visst längtar man efter normala tider.
      Ha det gott!
      Annika

      Radera
  5. Magiska biler, och ja första bilden! Den vill jag ha som tavla :)
    KRAM från ett grått Öland & Titti...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti! Ja jag gillar spegelblankt :)
      Kram Annika

      Radera
  6. God fortsättning! Ja nu blickar vi framåt till ett nytt år där pandemin avtar och till slut försvinner helt och hållet! :-)
    Smarrig nyårsmiddag du bjöd på. . . Tiramisu är min favorit också!
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack!Hoppas Du har det bra på nya året! Ja Tiramisu är gott men nu har jag noterat på detta recept att det räcker till minst dubbelt så många. :)
    Ja nu blickar vi framåt och hoppas på vaccin snart så pandemin försvinner.
    Ha det gott!
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.