16 juli 2023

Regnväder

Hade sett att det skulle bli en hel del regn idag. Så ägnade lite tid igår att sätta stödpinnar av klippta äppelträd och bambu till mina solrosor och Dahliorna. Trist om de går av om det regnar och blåser mycket.
Har klippt sönder gamla svarta t-shirts som jag binder med. Använder även de remsorna till tomater och gurka. Töjbara och ger inga skador och lyser inte i ögonen. Bra återbruk. 

Gav oss också iväg på en cykeltur och besökte två loppisar på vägen. 



Tyckte det var så vackert med de vita björkstammarna och det vita Älggräset eller Brudbröd som de också kallas. Naturen är bästa designern. 

Cyklade förbi tre Alpackor på ett ställe två hamnade på bild. Så söta! 





Fyndade en liten salladsskål helt ouppackad med rottingkorg runt. Tänker att den är trevlig till ris eller annat varmt tillbehör också. 



Väderprognosen stämde och vi vaknade till smattrande regn och lite åska. Hade bestämt att vi först skulle städa och sen åka en sväng till Ängelsberg. Jag hade läst om ett nytt café eller ny regi på caféet vid Nya Serveringen och Rikard hade aldrig varit till Skulpturparken. Så blev en lunchfika på Axenrot och Lorich Café & Deli. Goda smörgåsar och Göran och Rikard delade på en bulle och jag köpte glass som kom från Fiket i Färna innehållande hasselnötter från Piemonte. Så var ju tvungen att testa. Italiensk hasselnötsglass är en absolut favorit.

 Bröd och bullar kom från Genbergs Sommarcafé i Virsbo. Så det är väl bra att man samarbetar. Det fanns även fin pasta och annat i den lilla Deli butiken. 







På tisdag kommer de även ha en konsert vid Nya Serveringen. 



Vi gick en sväng vid Skulpturparken och tittade på en utställning i f d Slakteriet intill. 


Den sedvanliga bilden vid spegelpyramiden. Jag Rikard och Göran denna gång. 



Rikard på filosofiska bänken. 



Denna skulptur såg nästan lite läskig ut. I mitt innersta rum av Lena Björn. Just när jag fotade krusades ytan på vattenblänket. 

Temat för årets utställning i Skulpturparken är Under ytan. 

Över ytan hette utställningen i det f d Slakteriet intill. 



Jag blev lite förtjust i de fina ugglorna i keramik. 



Ja vi hade tur tycker jag. När vi var i Ängelsberg sken det ändå upp och var uppehåll. Sen blev det några skurar och blåste upp rejält så det gick vitingar på sjön ett tag. Så blomstöden kom nog på plats i rättan tid. Hoppas det lugnar sig. Gillar inte när det blåser mycket. Ny Dahlia för året är Coral Bronse. 



Den första blomman hamnade i en skål tillsammans med mynta. Doftar så fräscht! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.