03 juli 2023

Pendlande pioner och pionpundare

Läste en kul krönika av Ann-Christine Kihl i vår lokaltidning VLT Vestmanlands läns tidning den 13:e juni.  Kanske för den innehöll en hel del igenkänning när hon beskrev sig själv och förhållandet till pioner. Jag har inte alls många pioner eller märkvärdiga ovanliga sorter men jag gillar de och njuter även av andras pioner. Visst tänkte jag och hoppades på att de inte hade blommat över när vi var på Lofotenresan. Det hade de inte gjort. Jag är alla fall glad att jag tog med mig några av mina pionknoppar till landet före midsommar annars hade jag missat det mesta av blomningen. Lite daggkåpa och en honungslök fick också åka med i kassen. Det var ju så varmt så många knoppar blommade över hemma på ett kick. 





En enda blomma på min Coral Sunset. Den ville jag inte missa.




Vet inte om det går att läsa bättre här:  https://etidning.vlt.se/p/vlt/2023-06-13/r/15/2-3/399/1018261

Så ja jag kanske går in under epitetet pionpundare som låter mina pioner pendla till landet. Men värre laster kan man ha. Jag njuter gärna av andras pioner som sagt. När vi var på Julita Gård fanns mängder att beskåda. de här två sitter på samma buske så blomman ändrar färg över tid liksom min Coral Sunset. 






 






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.