11 juli 2023

Fina färger

Beställde ju några nya Dahlior i våras. Ville ha lite ljusare. Upplevde att många av de sparade knölarna var vinröda. Kändes som fler och fler blev samma färg under vintern. 


Så nöjd med de som slagit hittills. Off Shore Dream, Silver Years och Ilse. 


Ilse



Plockar luktärter varje dag nu. Har små buketter på flera ställen. Lyxigt! Har inte sett till mina Frills and Blushes än som var favoriter förra året. Några frön är egna sparade men de flesta har jag beställt från Cecilia Wingård redan i november när de släpptes. Sen har jag haft de i frysen fram till vecka 12 ungefär. 



Så fint med den akvarelliga ådringen på denna. Behövs bara några stjälkar för att liva upp väggen i hallen. 



Luktärtstornet av armeringsjärn för några veckor sen. Nu har de klättrat till toppen. Har även luktärter i fyra pallkragar där får de klättra mot armeringsnät vid vedbon. 


Några av de enkla Dahliorna Bishops Children som jag frösådde förra året bildade knölar som jag sparade. Runt Dahlior och luktärter växer vallmon Hungarian Blue från egna frön. 



Egentligen hade jag inte tänkt mig röda pelargoner. Men de här fina Kärlekspelargonerna kommer från mammas balkong. Jag hade sparat de hemma hos mig under två vintrar.  Känns fint att ha de kvar. Mamma gick bort i mars och fick ingen mer sommar. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.