11 september 2014

Min livrätt just nu

Räddaren just nu är en gröt som övernattar i kylen. Ja det låter kanske lite sådär.
Men det är den ultimata frukosten för mig eller det perfekta mellanmålet
inte minst om man har två slukhål till tonårssöner som alltid tycks behöva påfyllning. 
Detta är så gott och nyttigt.



Min räddare stavas Bircher müsli eller Davos-gröt eller overnight cereal

Kärt barn har många namn.

Första gången jag åt den var i Schweiz för många år sedan när jag var där som au-pair. 
Jag har försökt göra den efter det men inte lyckats fullt ut och gett upp
men blivit glad om jag upptäckt denna lilla rätt på någon frukostbuffé
på någon eventuell skidresa söderut till Alperna.

Men nu så vet jag precis hur man gör och det är så himla gott
hemligheten ligger nog i själva övernattandet i kylskåpet.
Om du googlar på några av de ovan nämnda namnen
så finns plötsligt massor av recept på denna gröt.
Det har gått mig helt förbi tills alldeles nyss.

Här finns ett recept om du klickar: Davos-gröt

Jag gör den här enkla varianten:
(som på länken ovan bara att jag tar i rivet äpple direkt)

Till en person tar jag: 1 dl havregryn fibergryn eller vanliga eller 50/50 och 2,5 dl yoghurt .
Konsistensen ska vara lösare än man vill ha den eftersom grynen sväller. 
Så river jag i lite äpple och rör runt och ställer i en skål med plast över eller lock i kylskåpet.

Till 4 personer eller till mig själv och de två sönerna tar jag: 3 dl gryn och 6-8 dl yoghurt, 
1 - 1,5 rivet äpple. Blandar i en bunke eller bytta och täcker med lock eller glad pack. 

Samtidigt på kvällen ställer jag en skål med frysta blåbär i kylen så de tinar lagom till morgonen. 
Jag kör naturell yoghurt en del har på honung och har i lite andra frön också.



Jag spar fröna till toppingen på morgonen för att få något knaprigt uppepå. 

Toppar med en halv deciliter blåbär och valfria frön, nötter det är frukostdax. 
Så gott att veta när man vaknar av väckarklockan på morgonen att det redan är klart 
bara att lägga i en skål och ha på lite bär eller frukt och lite valfri topping. 
Solrosfrön, linfrön, pumpafrön, russin, kanel ta vad du gillar.

Min bästa lyxvariant hittills är med blåbär,valnötter och chiafrön.
 
Positiv energi i grötform!!

Bra att göra egen topping sist eftersom en av oss är nötallergiker. Bircher müslin mättar så länge och jag är så glad att killarna gillar den. Har inte lyckats sälja in den till mannen än men han är med på blåbärståget på morgnarna. Gör inget blir bara mer kvar till oss andra som vet hur gott detta är.
Just nu är jag besatt och skulle kunna äta detta morgon, middag, kväll men det gör jag förstås inte.
Vill ju inte tröttna :)




3 kommentarer:

  1. Jisses, det här verkar vara nåt som passar till mig. Ska verkligen prova det i helgen. Tack för tipset!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  2. Men oj!!! Detta låter mycket spännande!! Det måste absolut testas! Vad roligt med lite nyheter!
    Kram Annica

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.