05 september 2022

Dahliafarmen och Fabriken

När tjejträffen rundades av åkte Göran och jag en sväng neråt Löderup och besökte Dahliafarmen som jag blivit tipsad om. Verkligen väl värt ett besök. Så fint med alla Dahlior som var ordentligt uppmärkta med namn. Värdefullt för mig som är sugen på några nya lite ljusare sorter i min Dahliarabatt till nästa säsong.

Så fint med Dahliornas färger mot de vita murarna och odlingsbäddarna. 
Verkligen smakfullt och snyggt.





















De har verkligen fått till det om man betänker att de tog över gården i februari 2022. Jag lånade ju tidigare boken som Ulrika Grönlund har skrivit om Dahlior och kände nog att jag gärna ville ha den. Myckdet information och vackra bilder. Så döm av min förvåning när jag fick just den boken av vännerna som Göran golfat med under helgen. Packade upp paketet samma kväll som vi besökt författarens Dahliafarm när vi kom tillbaka till Åhus igen. Det var ju ändå ett kul sammanträffande och jag är så glad för boken som jag kommer ha lång glädje av.


 


Innan vi var tillbaka i Åhus hann vi ett kort besök på Fabriken i Bästekille. Där visades flera konstutställningar men vi kom lite fel när vi körde dit så blev väldigt kort om tid. GPS en visade väl kortaste vägen. Men när grusväg blev kostig vände vi så tog lite längre tid än vi tänkt. Fick prioritera det jag helst ville se och det var Wolfgang Volz foton på den bulgariske konstnären Christos verk där han och hans fru Jeanne-Claud svepte in olika byggnader i tyger och andra material. Tillfälliga installationer som fick mycket uppmärksamhet. Tygerna och materialet återanvändes sedan. Tjejen i kassan var ändå bussig och vi fick en fribiljett till en annan gång eftersom vi kom så tätt inpå stängningsdags.


Ändå så fascinerande hur man kan komma på en sån galen idé att svepa in stora kända byggnader och broar med mera i tyg. Och skönt att läsa att tyger och annat material återanvändes på olika sätt sedan. Annars hade det verkligen varit galet. 



Triumfbågen och bron Pont Neuf i Paris fotograferad i olika ljus. Noga uträknat och fotat ur olika vinklar att solens första strålar skulle göra tyget guldfärgat och speglas i floden. Så de kompletterade varandra konstnärerna och fotografen. Konstverken fanns bara en kort tid men lever vidare genom fotografierna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.