20 september 2022

Frid i sinnet och lite buketter


Trädgården hemma såg rätt lurvig ut så det kändes så skönt när vi tog ett krafttag för lite sen. Jag for runt med häcksax, grensax och sekatör och snyggade till och ansade. Göran krattade ihop och vi fyllde två släp med klipp som han körde till Återbruket. Så skönt! Brukar vara tidigare med klippning men blev inte så i år. Genast lite mer vårdat när Buxbom och andra buskar är lite ansade igen. Det växer så snabbt. Men ger mig frid i sinnet när det ser lite mer välskött ut.


Lite hösttoner börjar smyga sig in. Nävorna och Benveden rodnar.


Igår tog jag in några rosor tillsammans med Blodtopp och en röd vippa från vår Glansmiskantus. Slog mig sen att det var Queen Elizabeth rosor och det kunde ju inte passat bättre än igår då nyheterna präglades av drottningens begravning.

Det är så kul att kunna plocka in buketter av trädgårdens blommor. Buketten nedan tog jag med från stugan och den var fin i vasen i långt över en vecka. Clarkia och Sommarflox.


Från början var det även lite vit Sommarmalva i och Clarkian var mestadels i knopp.


Många Dahliabuketter har det blivit. Nästa år vill jag ha fler ljusa Dahlior.


Favoritvasen just nu är den med flaskor i en metallställning. Kul att variera med olika blommor. Ser också lite skirt och naturligt ut. Lite blomsterängskänsla. Förutom Clarkia är det Zinnia, Kinesisk riddarsporre och någon självsådd Rosenskära i vasen nedan. Alla hållbara i vas.


 

I växthuset gjorde jag två torra buketter av lite strån från ängen, några vallmokapslar och frökapslar av Gossen i det gröna. Satte de i pilreden som jag fick till skänks från en blomsterbutik i Hjo.


Tycker om det skira intrycket av strån från ängen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.