19 september 2022

Fågelperspektiv


Fick en lör-söndag i stugan med yngsta sonen. Han håller på att förbereda sig för en lång resa och skakade liv i sin drönare och provkörde lite i stugan. Det tyckte jag var kul att få se stugan uppifrån. En annan överblick än man är van vid.

Rikard visade oss också sin grovplanering för resan. Så fint upplagt i ett smart presentationsverktyg. Översiktligt och sen land för land ner på detaljer. Planen är delar av Sydamerika och han är tjänstledig från sitt arbete från och med oktober i ett halvår framåt  Och ja jag hoppas han får en fantastisk resa med många fina upplevelser. Han har laddat länge och sparat pengar. Men visst kommer jag vara orolig också och se fram emot påsken när han är hemma i Sverige igen. 

Oroa dig inte för det som inte har hänt sa han när vi vinkade av honom vid tåget igår. Det är klokt sagt och låter lätt i teorin. Inte lika lätt i verkligheten. Spännande blir det både för honom och för oss här hemma. 


Var också kul att se växthuset ovanifrån. Bara synd att alla luktärter mot vedbon inte var kvar. Men de har jag ju x antal bilder på så kan räcka.




Solpanelerna på gamla garaget är inte jättesnygga men just nu är vi väldigt tacksamma att de kom på plats och aktiverades i våras. Lång väntetid både på paneler och igångsättning nu.




Ett gäng tranor drog söderut. Det känns att hösten är på ingång nu.


 

Det är också mysigt att tända ljus och fotogenlampor och höstmysa lite. 
Särskilt i stugan med ett gott te och en brasa. 




Söndagen bjöd på så fint höstväder








Svartögat blommar så fint fortfarande. Även de sticklingar jag tog blommar. Ska försöka övervintra ursprungsplantan i år igen. Dahliorna växer nästan om. mig.


Hade tänkt röja ur växthuset. Men allt blommar så fint så får vara ett tag till. Lär inte bli frost därinne än alla fall. Svårt att röja bara litegrand eftersom jag har bevattning på. Hade inte tillräckligt många vidarekopplingar och vill nog spara upplägget med munstycken som det är till nästa år. Men har minskat på flödet som en signal om att det går mot höst och vila för växterna.



Vallmon blommar fortfarande här och där och rosbusken har tagit omtag och var så fin mot den blå himlen i söndags.


Så gjorde lite smaksatt äppelmarmelad istället på de äpplen jag hade med hemifrån. Inspirerad av en kollega som gjorde äppelkompott med rosmarin förra veckan till konferensgäster. God kombination.




Ett litet höstarrangemang med ormbunksblad, strån och torra solrosor. Visset är också vackert.

Lämnar kvar en hel del solrosor till fåglarna. De mörka jag har blommar fortfarande.                               De gav fler blommor på varje stjälk.



Gillar känslan av kretslopp som är i naturen och med trädgård. Jag har kört Bokashi för andra året nu på våra gröna matrester och kaffesump under sommarhalvåret. Blir så fin jord och jag vattnar med lakvattnet. Det luktar inte tårta just när man håller på med det hela. Men luktar inget när hinken är stängd. Daggmaskarna är lyckliga i trädgårdslandet och rabatterna och det växer bra. Här har jag förberett en rabatt med en del av den fina jorden. Hoppas på fina Stockrosor här mot väggen på en av småstugorna. Vet att de inte vill ha så bördigt och växer fint i just ingenting också. Men de kan få en skjuts i starten. Har fått fröer från så fina rosa Stockrosor som jag hoppas på. Tack Åsa! På ett annat ställe har jag sått Stockrosor från Lena i Skåne i mer blandade färger. Får tacka för de likaväl och se om de vill sig lite norrut också.  Några småplantor från Avesta köpte jag på loppis. Så några borde väl ta sig hoppas jag. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.