25 juli 2022

Namnbyte önskas

 


Full fart på de resliga höstanemonerna hemma nu. Men namnet? Låter lite fel med höstanemon när det bara är juli ännu. Men de blommar ju en bra bit in på hösten om man har tur. 

De små knopparna är så fina och den utslagna blomman är väldigt vacker bakifrån tycker jag. Just de här stammar från en gammal rabatt så känns inte särskilt kinkiga. Snarare invasiv. Men jag låter de vara kvar. En självsådd Plymspirea kommer först sen kikar de här upp ur Plymspirean och det är en riktigt lyckad kombination som jag inte riktigt är inblandad i. Naturen kan själv. Plymspirean är inte jättekul när den blommat över men då klipper jag de vissna plymerna så tittar de små knopparna från höstanemonen upp igenom bladverket istället. Trolleri.




Dessa är äldst och störst av anemonerna i vår trädgård. Tror den heter Robustissima. Har också en lägre mörkare rosa Königin Charlotte och en vit med lavendelblå stråk som heter Wild Swan. Den sista har vunnit pris som New plant of the year tidigare på Chelsea Flower Show och den går under beteckningen förmer än utsökt på Zetas. Kan bara hålla med. Den är fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.