24 juli 2022

Inte precis ton i ton snarare färgsprakande tivoli

 Nu levererar Dahliorna nya blommor mest varje dag. Upplever att de flesta blivit vinröda under de år jag sparat knölar. Vet att en sort jag hade heter Wine eyed Jill men den har blivit mörkare än jag trodde.





Några är mer åt aprikost och orange i färgen. Vet inte namnet på de längre. Några är ganska höga och några lite lägre.



De frösådda har också börjat blomma efter en seg start. Jag beställde frön från Zetas av sorten Bishops children. Tyckte de såg fina ut på bild med sina mörka stjälkar och bladverk och solnedgångsfärger. De är dock mer knalliga i färgerna än jag trodde. Men läckra med sina enkla blommor och de violetta Hungarian Blue vallmo som står bredvid de och de mörkt blålila klättrande Blomman för dagen ger komplementfärgen till de knalliga färgerna. 






Om du lyssnat på trädgårdspodden Röda vita rosen med Jenny Strömstedt och Victoria Skoglund så har du hört talas om tivolifärger. Lite så känns min Dahliarabatt i år. Kanske blir det mildare, ljusare, ton i ton färger ett annat år. Tycker det kan vara jättesnyggt. Men Dahliaknölar kostar en slant så är ju ekonomiskt att spara de år från år. I buketter kan jag ju välja att göra det väldigt färgsprakande eller lugna ner med samma toner beroende på hur jag blandar.







Vill tipsa om en fin ny bok om Dahlior av Ulrika Grönlund som jag lånade på biblioteket tidigare i somras.


Snyggt med ljusare pastelliga färger också. Roliga att odla är Dahlior hur som helst och oavsett färg.



 





6 kommentarer:

  1. Nydelige farger... nydelige blomster du har :-)) Jeg liker. Takk.
    I år bleknet rosene i hagen veldig fort fordi det var og fortsatt er så varmt...
    MEN mine første Daliaer begynner også å blomstre og jeg gleder meg til de forskjellige fargene.
    God uke til deg.
    Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja Dahlior är så kul! Ha en fin vecka du med!
      Kram Annika

      Radera
  2. Vad fina och färggranna Dahlior du odlat ❤️

    SvaraRadera
  3. Härligt med så många dahliablommor redan. Det är lustigt men jag tycker också att färgen blir starkare för varje år som går på vissa dahlior. Flera av mina vita/ljusa knölar har varit svårare att spara år från år, vet inte om jag inbillar mig det eftersom jag tycker om dem bäst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörde faktiskt på en trädgårdspod att fler upptäckt att färgen ändras. Min Café au lait som jag köpte för flera år sen har jag aldrig sett röken av så fick nog fel knöl redan vid inköp. Vita blommor är överlag lite kinkigare upplever jag. Kanske inbillning? Ja lite sugen på ljusare dahlior nästa år. Lyser spå fint på kvällen när det skymmer med ljusa blommor.

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.