12 juli 2022

Ibland blir det som man tänkt sig

 Spännande med trädgård för man veta aldrig riktigt hur det blir. En del växter tar sig fast man inte gör något alls eller just därför kanske. Levande material i form av växter går inte att styra helt. Men ibland blir det alla fall lite som man tänkt sig. Jag hade en vision av en kaprifol på en sten. Nu är den där. Visserligen via en omväg. Planterade den först vid en plats där den inte trivdes. 




Lokförare Bergfälts jätteärt blev också ganska bra där den klättrar på långsidan av växthuset. Ger lite skugga till växthuset och blommorna är rätt fina. Trevligt att kunna plocka ärter till sin sallad såklart.




Har sått några vanliga sockerärter också, vaxbönor och brytbönor så sent som idag faktiskt. Planterade också några sticklingar från gurkplantorna får vi se om det hinner bli något av de eller inte. Funkar gurkorna är det ett bra sätt att få nya gurkplantor snabbt men de ser onekligen rätt ledsna ut just nu så vi får se.

Petat ner några gurkfrön bredvid också. Blir det en lång varm sensommar kan det ju gå bra. Lärorikt att testa alla fall. Och som sagt en del växer ju utan att man gör ett dyft. Visar bilden igen på de självsådda Blomman för dagen som grott i springan mellan växthusmuren och plattraden. Noll omvårdnad på de.


Hittade även ett par välmående tomatplantor på ett ställe där jag tömt fjolårets krukor för att jämna ut lite. De har inte fått någon som helst skötsel. Men tomatfrön lär ju kunna överleva ganska mycket. De blommar så kan hända det blir tomater på de med. Hoppas på Sungold i så fall för de har jag inte sått i år.

Bevattningssystemet som jag installerade före vår resa har verkligen blivit som jag tänkt mig eller t o m bättre. Väldigt smidigt med solcellsdrivet får jag lov att säga. Har bara installerat om ett droppmunstycke annars har det fungerat. Peppar, peppar ta i trä som min mamma skulle sagt. Enda nackdelen är att pumpen låter en del när den går. Men det är bara ett par minuter var tredje timme under dagtid så det står jag ut med.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.