16 juli 2022

Flora Supersum och annat sevärt på Avesta Art

 Idag var det lite kallt och en del regnstänk. Vi hade en vän på besök som föreslog en tur till Avesta för att besöka Avesta art som är inrymt i det gamla järnverket. Väldigt häftig miljö för konst. En del utställningar är permanenta men också nya varje år. Vi har nog varit där två gånger tidigare. I år är temat Årstider.

Höstiga vackra bilder av fotografen Lena Granefelt på fröställningar i disigt ljus. Så fina. Har lånat hennes bok från 2016 tidigare som också heter Flora Supersum. Supersum av latinets undvika död, fortsätta leva.





Frökapslarna av Lejongap ser ut som masker eller monster tycker jag. Vallmo är jag barnsligt förtjust i även som kapslar.





Glaskonst av Kjell Engman som blir så läcker med belysningen är en permanent utställning som heter Vita frun. Hon dyker upp lite här och var.



Staplade syltburkar kan också bli en läcker installation.


Det häftigaste var ändå Emotional Experiences från Bologna som gjort en visuell gestaltning av Vivaldis De fyra årstiderna. En tolv minuter lång "film" som var så läckert gjord. Detta är första gången den visas utanför Italien läser jag på hemsidan. Verkligen sevärt! 



Avslutade med en räksmörgås på Elsa Anderssons konditori i Norberg och en titt på Abrahamsgården som säljer diverse hantverk, gamla beslag mm. Intill finns också ett Andrum. 


Nu ska jag kika på Festgalan för drottning Elizabeth också se- och hörvärt med så bra artister. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.