14 december 2021

Mitten av december

Inläggen har inte duggat tätt här på sistone. Ingen speciell anledning till det. Men här är några bilder på min juvelorkidé som visar sitt vackraste just nu dvs blommorna. Den blommar faktiskt med någon enstaka blomma och många knoppar från november lagom till första advent sen slår knopparna ut allt eftersom och den är fin långt in i januari. Sen åker den undan och står mer undanskymt i nästan tio månader.  Tycker ändå det är kul med en så fin växt som återkommer år från år.


Ett favoritknäcke som jag blev tipsad om. Kanelknäcke från Polarbröd. Kakorna är som fina stjärnor och väldigt gott och juligt. Gott till en kopp kaffe.


Lucia igår och Luciatåget jag fått från jobbet är på plats. Så fina keramikfigurer gjorda av Erkers Marie Persson. Har fått en figur i julklapp varje jul från jobbet. Alla har namn. Roliga att ta fram.  Såg inget riktigt Luciatåg men njöt av skönsång från Luciafirandet i Tällberg.






Köpte snittamaryllis och skimmia på matbutiken och blandade med tallkvistar från stugan.  Gav bort en bukett och behöll en själv. Snittamaryllis står länge om de är knoppiga från start. Skimmia gillar jag också. Har de i krukan på trappen också. 


De små husen med värmeljus i tycker jag är så söta. Har fått de av min kollega till jul.


Jag gillar mest naturligt pynt som lärkkvistar och kottar. Så slösar jag med levande ljus och vill gärna ha lite juliga blommor och vintergrönt. Doftar så gott bara av några tallkvistar. Har inte tagit fram så mycket pynt i år. Lite olika år från år. En ängel i ull är en favorit liksom kransen av ull och fårskinnslockar ovan åker fram  varje år. Gjorde såna kransar till våra bästa kunder ett år när jag jobbade i mannens företag. Då var det tomteverkstad i garaget. Se här: Mjuka kransar Det var en utmaning att försöka hitta på nya julklappar varje år men också skön omväxling till det vanliga arbetet med ekonomi som jag höll på med i nästan tjugo år. Kul att göra något kreativt.

Kreativ som få är Ernst som jag kikar på förstås. Jag tycker att han är inspirerande.  


Fick se solen när vi tittade till stugan. Underbart! Tycker det har varit rätt mörkt och dystert ett slag nu. Mycket roligare med ett par minus och snö. 

 


Mitt lilla citronträd lyste också solgult. Snart dags att skörda. Blir spännande! Har haft trädet i växthuset men nu står det på övervåningen i stugan där det är svalt. Hoppas citronerna är goda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.