21 december 2021

Festligt återbruk av frack

 

Förra veckan fick vi vara med på yngste sonens diplomeringshögtid i Stockholms stadshus. Det kändes väldigt stämningsfullt och fint med vacker musik och sång, många tal och välförtjänta och uppklädda elever. Ett stiligt Luciatåg bjöds det också på. 





För Rikards del var ju fem års studier på KTH inom maskinteknik till ända i våras och han är ute i jobb sen i höstas. Så roligt att det gått bra. Slitigt bitvis, så jag är imponerad. Han ser glad ut över sin examen.


Inte varje kväll man får mingla i Gyllene salen. Väldigt festligt och trevligt att få vara med.


Fracken som Rikard bar är efter min pappa. Så den har nog alla fall 55 år på nacken. Jag tror jag är fyra år på bilden under. Sydde in byxorna när fracken skulle på vårbal i Uppsala med äldste sonen för fem år sen. Så den har onekligen fått vara på lite festligheter på senare år istället för att hänga undangömd. Kvaliteten är det inget fel på. Jag tror pappa hade varit stolt.


Till och med frackskjortan fanns kvar fast inte krage och rosett. Så fint märkt med Linköpings linnefabrik och siluetten av Folke Filbyter. Tror faktiskt min farmor kan ha arbetat på linnefabriken en tid om jag inte minns helt galet. Båda mina föräldrar kommer från Linköpingstrakten. Hur som helst tycker jag det var extra festligt att fracken kunde återanvändas ännu en gång.




Senare hade vi bord på Restaurangen Smak tillsammans med tre andra studiekamrater, några föräldrar och en flickvän. Väldigt god avsmakningsmeny med drycker till och det blev en jättetrevlig och minnesvärd kväll på alla vis.


Alla små rätterna var väldigt goda och fokus låg på olika smaker därav namnet på restaurangen. 
Avslutningen var en Björnbärssorbet med valnötter. 



Dagen efter passade vi på att besöka Nordiska museet. Det var jag som ville se utställningen Nordens Paris om NK s franska damskrädderi och alla fina klänningar som sytts upp där. Kul att se men det var mycket annat som också var sevärt. Utställning om det dukade bordet, Brittiskt så in i Norden, Folkkonst och Sapmi bland annat.








Vi åt en enklare lunch där också och det var pampigt med den stora julgranen. Väl värt ett besök kom bara ihåg att du måste boka tid för själva klänningsutställningen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.