26 december 2021

God fortsättning på julen!

 God fortsättning på julen! Anders braskar och julen slaskar stämde inte här i alla fall. Det var ju bra för det är så fint när det är lite vitt på marken. Vi har haft en så skön jul och ett fantastiskt väder. Krispigt och mestadels soligt ute. Köpte några röda nejlikor som jag satte i tallriset jag knipsade på tomten.


Vi har firat jul i stugan bara vi fyra i familjen. Så mysigt. Henrik och jag var till min mamma innan vi åkte. Tror hon blev lite upplivad av att träffa honom. Det var ju ett bra tag sen eftersom han bor i Tyskland nu. 

En liten nyhuggen gran blev det i stugan och lite lagom med mat. Promenader, spelat lite spel och killarna eldade ris i tunnan ute och högg upp isen så de kunde bada efter bastun. Den lilla skridskomusen i granen. Får nog ta med egna skridskor nästa gång vi åker hit. 



Så vackert väder och härligt att lapa i sig lite D-vitamin.



På julafton delade vi faktiskt upp julbordet och åt det kalla till lunch och sparade det varma till middag. 


Det rosaröda porslinet som jag tycker så mycket om är fint till jul. Hade gjort så gott äppelmos tidigare och fryst in. Sötade pyttelite och det var så fint i färgen. Ugnsbakade urkärnade Ingrid Marie äpplen tills de var mjuka. Ett nytt sätt för mig att göra äppelmos på. Vet inte om det var så mycket enklare egentligen men blev väldigt gott.




En skridskoseglare utanför bryggan. Men lite längre ut är det öppet. Där är det lite strömt så fryser inte på samma sätt. 


Brysselkål med lite olivolja och riven parmesan blev en god varm grön rätt. Görans goda hemgjorda senap förstås.



Vek servettgranar till kvällen som jag hade små halmstjärnpr till.
 


Så kul att ha killarna hemma över jul och fira julen lite avslappnat. Vi har haft så många större julfiranden tidigare som också varit kul förstås. Men detta kändes också rätt skönt.


Lite klappar med rim hade vi också. Fick så trevliga och användbara grejer av mina killar. Den lilla väskan fick jag på posten av min kompis Lena. Kommer bli en favorit tror jag. 




På juldagen promenerade jag på andra sidan sjön och killarna högg upp ett hål i isen och eldade i bastun. Syns att det inte är fruset mitt i. 








Så blev det bastu och några snabba dopp för de och julklappsrockarna blev invigda.






På kvällen gjorde jag en "tapas-gran" och vi spelade lite spel och kikade på nya Beck.


En grangirlang i växthuset och så fint när det lyser där inne och är vitt på marken och lite frostigt



Känner mig så tacksam för en skön jul med familjen. Imorgon blir det träff med min brors familj. 
Det ska bli kul. Hoppas Du har haft en fin jul och önskar Dig en god fortsättning på julen.




4 kommentarer:

  1. Vilken härlig jul ni tycks ha haft :-) Underbar bild på grabbarna på bryggan i badrockar. Det är så fint när familjen kan samlas, speciellt när någon bor utomlands. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alla är så nöjda med juldagarna. Killarna uppskattade så mycket att vara i stugan och vi gillar ju alltid att vara där. Ja man får känna sig tacksam! Ni verkar också haft det så fint över jul!
      Kram

      Radera
  2. En jul helt i min smak! Så mysigt ni har haft det och så fint att vara tillsammans med killarna! Bra att dela upp maten så. Då blir inte magen lika proppmätt! Ser att du har Orrefors glastallrikar... har själv många delar i den serien! Gör sig fint vid de olika högtiderna. Den där julgransservetten... så fint! Svårt?
    Önskar dig och familjen ett...
    Gott slut och ett riktigt Gott nytt år!
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en fin jul! Tallrikarna och assietterna sparade jag på i min ungdom. Tycker fortfarande om de och har hittat någon liten salladsskål på glas och porslinloppis. Nej inte svårt att göra servettgranar. Hittade beskrivning på instagram.
      Gott slut och Gott Nytt år till Dig med familj också.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.