30 november 2021

Anders braskar och en växtgardin

 Ja då får vi se om det stämmer detta med att Anders braskar och julen slaskar. Anders har namnsdag idag och det är lätt att komma ihåg för mig då min bror heter Anders. Så var ofta prat om detta med Anders-dagen när vi växte upp. Vi hade alla fall så många som 11 minusgrader imorse och lite frostigt vackert vitt ute. För mig gör det inget om Bondepraktikans talesätt inte stämmer. Är alltid fint med en vit jul så den får gärna braska.


Husets ljusstakar och stjärnor är på plats. Verandan passar så bra i vinterskrud med ljusstakar i fönstren. Försöker också få till en växtgardin av porslinsblommor i öppningen. De är på gång. Har satt en gardinstång på insidan de får klänga på. En fin gran från stugan vid entrén och kransar på dörren är på plats. 


Några nya kuddar i fåtöljerna blev det i år med julrosor på. Tycker julrosor är så fina men lyckas inte alltid med de. Den vita amaryllisen Alfresco blommar så fint på kort stjälk.


Den rödstrimmiga var rödare än jag trodde och har ränt iväg på höjden. Pinjekottarna är plockade på en resa så de är ett bra återbruk. Ska plocka tallkottar i stugan. Gillar att pynta med kottar. 



Vi har redan serverat det första julbordet på Hem till Gården. Maten var uppskattad och gottebordet digert. Mitt bidrag till gottebordet var Ricky Road uppkallade efter yngste sonen och en variant på Leila Lindholms Rocky Road men med Vårgårda puffat ris istället för jordnötter. Ett alternativ för den som är allergisk. Annat hemlagat godis var Marias saffranskola med havssalt. Den ska jag nog göra hemma närmare jul. Receptet finns på ica.se


Lussekatter ligger i frysen. Bakade för första gången med mjölet Manitoba cream. Sägs blir extra saftigt.
Goda blev de alla fall. Ett gäng köttbullar är också klara. Tycker det är kul att pyssla lite i god tid och pö om pö. 


Ja det var en mysig första adventshelg. Var hos mamma med en liten termos glögg och ädelost på tub till årets Anna limited edition pepparkakor med kardemumma på lördagen. Väldigt goda. Var också så nöjd över att jag lyckats laga hennes ljusstake som inte ville fungera. Mest för att jag inteb hade någon lust alls att ge mig iväg och leta en ny. På söndagen gick vi en promenad till julmarknaden på Vallby friluftsmuseum. Den kändes lite mysig och gammeldags. Gick mest dit för att ta en promenad men hittade en bra julklapp till en av sönerna också.




Fina hästar på Vallby. På kvällen var vi på adventsfika hos min bror och det var också så mysigt och kul att ses. 

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig veranda, fint med alla fönster! Igår var också jag och mannen hos min mamma med en termos glögg och lussebullar, likaså fixade jag med hennes adventsljusstake som helt plötsligt var försvunnen men återfanns. Nu i Västerås och här är det riktigt kallt, minus 10 grader. Burr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! På verandan trivs vi. Ja det har varit några riktigt kalla dagar. Får gärna hålla några minus men behöver inte vara -15.

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.