31 oktober 2021

Dahlior upp, klockan tillbaka och ett lasagnetips

Det har varit en mild höst hittills. Men nu åkte dahliorna upp ur landet alla fall. Tog en grep för att lättast få upp de utan att skada knölarna. En del har blivit så jättestora så ska nog dela de. Men det får vänta till våren. Lite sugen på att köpa några nya för det känns som de flesta fått en mer ceriselila färg som jag inte är mest förtjust i. Hörde på podden Röda vita rosen att det är fler som upptäckt fenomenet att en färg tar över när det gäller Dahlior. Vet inte riktigt vad som händer. Har också varit dålig på att märka mina knölar så det blir lite som det blir. Men är sugen på några ljusare sorter och mer mild aprikos. Vi får se.
 


Nu ligger de på vintervila i bruna papperspåsar. Tidigare har jag förvarat i halm men tror detta går lika bra. Gjorde så ifjol efter tips från min vän Lena och det är väldigt smidigt. Största faran för knölarna är att de ligger för fuktigt och ruttnar tror jag. Klockan är tillbakavriden och vi nyttjade den extra timmen med att gå på gymmet. Skämt åsido men vi har köpt ett nytt halvårskort på gymmet som ligger på gångavstånd för oss i stugan. Hade det förra vintern också och var ganska flitiga besökare nu när vi har möjlighet att vara mer i stugan än förr om åren så kändes bra. På sommarhalvåret gör vi så mycket annat och är inte sugna på att gå in men under vinterhalvåret känns det bra. 



Växthuset är helt tömt nu. De sista tomaterna som låg på eftermognad har fått komma in och några hamnade i en lasagne i fredags. Mitt bästa tips vad gäller lasagne är att byta ut Bechamelsåsen mot lika delar Creme fraiche och Keso som blandas ihop. Tycker det är mycket enklare och blir lika gott eller till och med godare med den lite syrliga Creme fraichen. Göran hade gjort en laddning köttfärssås tidigare så var smidigt att bara lägga ihop med färska lasagneplattor till fredagsmiddag i stugan.



 Tre pelargoner ska jag ta med hem och ställa i vårt uterum under vintern. De är röda och har många år på nacken. Tillsammans med mammas mörkröda kärlekspelargoner som också vinterförvaras hos oss kan det se lite juligt och fint ut framöver. Även om jag kommer klippa bort en del blommor och blomningen kommer avta under vilan.

Alla andra växter vinterförvaras i vårt nya garage som håller plusgrader. Utom en Blomsterlönn och mitt lilla citronträd som får stå på övervåningen i stugan. Där är ljust och svalt. När vi är själva i stugan lägger vi faktiskt som ett lock över trappen till övervåningen för att inte alla värme ska sticka upp dit där vi är minst. Göran har gjort en enkel ram med spänd fiberduk på. Det fungerar jättebra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.