14 mars 2021

Våren vände om


 Våren vände om och vi mötte stormen Evert med vindar och ymnigt snöfall. Det är ju så den här tiden lite hit och dit och fram och tillbaka. Det vet vi ju men man blir ju så sugen på våren när sol och värme visar sig några dagar. Men tids nog blir det vår.


Snön gled av växthuset och det var skönt därinne så började småstäda lite alla fall. 
Men puts av glasen tar jag nästa gång. Vill ju att det ska vara rent innan jag kör igång där inne.
Är så sugen att starta upp säsongen i växthuset och ute. Kliar i fingrarna. Men vet också att det är dumt att så för tidigt. Vi var egentligen mest till stugan denna gång för att ta emot material till kommande projekt ett bastubygge. 



Men har sått lite tomater och Klockranka här hemma. Tomaterna fick stå några dagar på värmegolvet  i hallen men har nu flyttat ut i uterummet när de börjat titta fram och behöver ljuset. Bara bra att det är lite svalt så blir de inte så gängliga. Det är ju ofta det som är problemet om man börjar så för tidigt och inte har extra belysning osv. Så får vara en mellanstation innan växthuset. Chili hade jag förra året men gör inte av med så mycket så det ska jag inte ha i år. Vindruvan lever och börjar visa grönt i sin stora kruka. Så den ska ut i växthuset så fort jag städat klart. Den har stått i ett garage över vintern med lite extra ljus. 



Vecka tolv går startskottet för luktärter. Fröerna från Cecilia Wingård ligger i frysen. Följer numera hennes råd vad gäller luktärter till punkt och pricka. Det funkar! Hon är helt enkelt luktärtsdrottningen utan konkurrens. Luktärter är också mycket tåligare än man tror. De klarar till och med några minusgrader.
Blir bara knubbigare och stadigare av lite tuffare tag. På ceciliawingard.se kan du läsa mer om odlingsråd och allt om luktärter. Jag hade glädjen att besöka hennes Blomstersafari för några år sen. Var i Skåne och i krokarna för att gå en keramikkurs hos mina vänner Camilla och Calle på Ateljé 1030 i så passade på att klämma in ett besök då. Så vacker utställning! Luktärter är ju ljuvligt och så fint att ta in i vas. Nu har Cecilia Wingård nyligen flyttat men säljer fortfarande böcker och fröer. 

Ja ett roligt pyssel och en härlig tid som kommer nu. Kanske någon mening med att våren låter vänta lite på sig. Har hunnit fixa lite mer här hemma. Rensade lite mer böcker. Så en bokhylla gapade tom och fick ge plats till två låga skåp istället. Ena bokhyllan som hade dörrar fick flytta ut i förrådet så blev det lite röjt där i en hast också. G har målat i garaget och fixat en ny arbetsbänk. 


Bara vanliga Billyskåp från Ikea. Köpte en garderobsdörr och sågade sönder som skiva uppepå. Hittade ingen bra lite tunnare skiva i vitpigmenterad ek. Så detta blev en bra lösning. Det fick bli en kroklist här också. Är ju förtjust i de. Hyllorna hade varit fastskruvade i väggen så blev en enkel lösning istället för att behöva måla om hela hallen.



När längtan efter Skåne blir för svår får man läsa Magasinet Skåne. Alltid trevligt och många bra tips på roliga ställen. Ja mycket som flyttar runt och känns lite nytt på ett annat ställe hemma hos oss. Bara lilla lampan som är ny och växttavlan har jag fått så den är ny för oss alla fall.



Tidigare var mina böcker nästan heliga för mig. Inte längre. Inte alls faktiskt. De jag spar är sådana jag återkommer till. Mestadels trädgårdsböcker eller kokböcker. Läser sällan om vanliga böcker. Men visst några favoriter har jag ändå kvar. Men lånar jättemycket böcker på biblioteket och lyssnar på många böcker. Jag behöver inte äga alla själv. De som är något att ha lämnar jag glatt vidare.

En trevlig bok jag lånade nyligen den heter Patina - långa liv och årgångshem. 
Boken handlar om olika äldre människor och deras hem. Hem där det mesta är kvar. Intressanta levnadshistorier och roligt att titta på bilderna. Någon hade turnerat i världen som undervattensimmerska och sytt och ändrat kläder till bl a prinsessan Lilian. Ja en trevlig bok att bläddra och läsa i, 
även om alla sparade grejer på bilderna också gör mig smått svettig. 

Imorgon ska min mamma flytta till nytt boende. Jag gruvar mig en hel del över det. Hoppas det ska gå bra och att hon finner sig tillrätta. Men det kan också bli en förändring som inte alls gagnar när man som hon är 90 + och dement. Jag hoppas på det bästa. Förändringen blir egentligen inte jättestor det är inom samma boende. Till ett annat hus bara. Hon får lite större lägenhet, samma vackra utsikt mot Svartån även ett extra fönster åt till håll. Egen balkong får hon och det finns en inhägnad gård till detta hus. Vi har inte alls pratat om flytten än i samråd med personalen för att minimera oro. Även om det känns lite skurkaktigt att inte berätta så är det nog bäst att ta det när det sker.  Personalen följer med och det är det allra viktigaste. De betyder allt och är verkligen en stor trygghet. 

Både jag och min bror är glada att den stora rensningen av grejer är gjord. 
Den gjorde vi ju när hon flyttade från sin trerumslägenhet till demensboende för drygt fyra år sen. 
Ja jag hoppas innerligt att det ska bli bra för henne och de andra som blir tvungna att flytta för gruppboendet ska avvecklas. Jag försöker peppa mig själv och tänka att det kanske till och med kan bli bättre. Tänker att hon kommer uppskatta balkongen. Hon tyckte så mycket om sin terrass hon hade tidigare.  Positivt att det blir lättare för de att vistas ute på den inhägnade gården när det blir skönare ute. Där fanns lite odlingar och såg trevligt ut redan nu. Lite fler boende blir det på gott och ont. 
Ja jag håller tummarna!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.