16 mars 2021

Lite växthuskänsla

 


Satte upp ett par bambugardiner hemma i köket. Sist jag hade bambugardiner var som student i Kalmar på  mitten av 80-talet. Men har haft de i tankarna ett par år. Blev påmind igen när jag såg något danskt på tv och det var bambydiner högt och lågt.  Nu hittade jag några jag gillade och som ändå kändes lite nya. De är lite mörkare och melerade. Såg de i verkligheten i Uppsala på Fullerö Handel men då var jag osäker på fönstermåttet. Så beställde de på nätet senare.  Känns lite bohemiskt och växthusaktigt men blev mysigt. I väntan på växthuslivet får min akvarieliknande ljuslykta agera växthus. Forsythiakvistarna har slagit ut och i glasvasen växer ärtskott av vanliga gula ärtor. Sticklingar av murgröna i småvaserna ska jag plantera ut när det blir varm.

Hittade så fin Vippjasmin på Ö o B. Svagt ljusrosa blir blommorna. Kruxet med bambugardinerna var att lampan som hänger i fönstret vanligtvis inte blev så bra längre. Måste skaffa en längre sladd. Tills dess har jag haft några batteriljus / liten batterilampa på timer. Blir så mörkt annars. 







Några knalliga tulpaner och spireakvistar från trädgården livar upp. Tulpanerna blev verkligen som små pioner när de slog ut. Har en sån blomstergroda i vasen. En glasklump med en massa hål i som man kan sprida ut blommor och kvistar i. Tänk bara på att fylla på mycket vatten om det inte är hål rakt igenom blomstergrodan. Finns lite olika typer har köpt flera på loppis. Är den stängd i botten tar vattnet slut fort i de små hålen så man måste fylla vasen med mer vatten än man kanske brukar göra till framförallt tulpaner.


Nu har även Vippjasminen slagit ut  den doftar ljuvligt och blommorna är många. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.