05 mars 2021

Snödroppar


En liten vas med en Snödroppe på en porslinshylla i köket. 
De är så söta underifrån.
Små konstverk som man lätt missar om man bara tittar på de ovanifrån.




Den riktiga "galantofilen" har ett galantoskop för att titta på de underifrån läste jag i den trevliga boken om Snödroppar av Gunnel Carlsson och Elisabeth Svalin Gunnarsson som jag köpte i vintras. Jag nöjde mig med att ta fram en tandspegel. Så söta är de alla fall Snödropparna Galanthus nivalis och ett av de första vårtecknen.



Jag har satt olika små vårlökar i min vallmorabatt nu är de på gång. Jag gillar ju det där trolleriet när en rabatt byter skepnad. Snödropparna och Snöklockorna kommer först. Där blir också Krokus och små fina Irisar. Vallmon har frösått sig själv och kommer sen att dölja de överblommade smålökarna.


Ja det blir väl kanske både kallt och lite snöfall några gånger till men ljuset är alla fall tillbaka och det är så härligt. Riktigt längtar efter att köra igång ute i trädgården och i växthuset.

Önskar Dig en trevlig helg!




 

4 kommentarer:

  1. Underbart med snödroppar - de är så otroligt vackra att en liten blomma ensam i en liten vas räcker väldigt långt.
    Underbar tid vi har framför oss nu när allt vaknar i naturen !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag längtar efter att fixa lite ute nu men väntar lite. Vi fick kallare igen.Vill inte ligga i rabatterna och frysa.
      Kram Annika

      Radera
  2. Så fint med snödroppar :-) Ljuvliga. Hur är det med rådjur och harar, låter de bli dem? Jag ser att det mesta blir uppätet hos mig, alliumlökarna som börjar sticka upp är avbitna. Morr.... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag som trodde allium var något som rådjuren verkligen skydde.De lär ju inte gilla gräslök som är släkt. Harar har vi här hemma men de har inte ätit av snödropparna. Mest intresserade av avknipsade fruktträdsgrenar av spillningen att döma.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.