15 oktober 2014

Fickplunta och snusdosa

För några år sedan sprayade jag en del mässingsljusstakar svarta. Kändes lite som att häda om man kan uttrycka sig så, men jag tyckte det var bättre att de blev använda än bara var undanstoppade i skåp. Men nu kanske man får gå på de med lacknafta.... för nu är det ju mässing och koppar överallt.

Tur det fanns lite mer i gömmorna som kunde få komma till heders igen. Vi bor inte så långt från Skultuna Messingsbruk, Sveriges äldsta mässingsbruk. Det har väl satt sina spår under åren.
Kanske mässingsbruket får ett uppsving igen tror det har varit tungt rätt länge.




Snusdosan blev ljuskopp och i fickpluntan får en murgrönekvist husera. 


6 kommentarer:

  1. Mässing och koppar glimmar så varmt och fint, det är verkligen dags för renässans!
    Synd att de fått skräpa i skåpen så länge...
    /Eva

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där med att göra om saker, och göra om igen ;)
    På 80- talet lutade man av alla gamla trämöbler, och på senare år har jag målat allihop igen !
    - Förspilld kvinnokraft kan man tycka, men nånting ska man ju göra...
    Nu ska jag fortsätta att kolla igenom din fina blogg.
    Ha en trevlig helg !
    / Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli! Vad gäller möblerna har vi gjort samma resa. Men kul att förändra med enkla medel.
      Ha en fortsatt fin söndagkväll!
      Annika

      Radera
  3. Så fint med mässing! Tur att du inte sprayade allt!
    Jag var också nära att ta fram sprayflaskan, men jag är glad att det inte blev av...
    Ibland är det tur att man är lite trög i starten... ;)
    Ha det gott!
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland har det sina fördelar att inte komma igång.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.