07 oktober 2014

Cyklamen

Cyklamen är inte alltid så lätta att tas med tycker jag. De jag har ute på trappen blommar finfint.
De två jag har i ett kallt köksfönster blommar finfint, 
det ena exemplaret vill säga det andra ser ledset ut. 
Hur kommer det sig? De står i samma kruka.. 
och de såg likadana ut för några dagar sedan.

Varför tröttnar den ena? 
Eftersom de blommar så fint ute tolkar jag det som att de inte vill ha så varmt. 
Men ibland tycker jag inte det stämmer heller för jag vet att jag något år haft en 
i ett fönster ovanför element som blommat och blommat och blommat. 

Ett mysterium.

Hur gör ni med era cyklamen? Några bra tips? Har hört att en del vattnar med isbitar.

2 kommentarer:

  1. Cyklamen är lite lynniga...
    De vill ha ljust och lite svalt, men så här års är det ju mörkt och varmt inomhus...
    Jag har provat med en isbit på fatet vid varje vattning och hittills ser den ut att må bra. Den har klarat sig i tre veckor nu! :)
    Det var jättefint med cyklamen i en liten vas!

    Kram Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller tummarna för mina. Tydligen var det vanligt förr att man använde cyklamen även till snitt i små vaser. Hade inte sett det förrän för ett par år sen. Men de håller rätt bra i vas.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.