24 oktober 2013

Svarta trumpeter

 
I år har jag faktiskt inte plockat en endaste svamp. Jo kanske någon gul kantarell tidigt i somras.
Det har ju varit så soligt och torrt. Men nu finns det nog trattisar. Bara sämre med tid.
Förra hösten hittade jag massor av svarta trumpetsvampar.
 
Mannen spelade golftävlingen KAOS Open med kompisar. 
Jag skulle servera smörgåsar och kaffe vid nionde hålet.
Men innan alla hade hunnit dit passade jag på att gå en runda i skogen som gav utdelning.
 
De svarta torkade jag och smular i soppa eller sås.
Har även en massa torkade trattkantareller.
Gjorde trattkantarellsoppa härom kvällen.
 


 
Den är inte bra i matlagning men lite fin att titta på.
Tänker på sagan om Tomtebobarnen när jag ser flugsvampar.
Har sett att det finns muggar med fina Elsa Beskow motiv på nu.
I stugan har jag hennes månadsbilder.

 
 
 
  
 

1 kommentar:

  1. Vilka vackra kantareller, och bägge sorter! Fin kontrast dem emellan...
    Ja den där andra, icke ätliga svampen är så vacker. Brukar också stanna till och förundras... Sagolik, liksom!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.