13 december 2023

Luciakrona och hundar

Sötaste stjärngossen har jag på väggen. Det är en av Lisa Bengtssons taxar som jag fortfarande tycker så mycket om. Han heter Staffan och jag tar fram honom till advent. I stugan har jag två till de heter Franscesca och Hugo. Har några till som inte sitter uppe på väggen. En i pälsmössa, en i basker och en i polotröja. Tycker de är så fina även om de hängt med många år nu. På Bokbörsen fyndade jag både en bok om hundar och framförallt bilder av Åke Wintzell. Framsidan pryds av en tax som väl måste vara originalet för Lisa Bengtssons taxar. Köpte även boken Citron av Lotte Möller. Den står på hyllan bredvid stjärngossetaxen och känns ständigt aktuell. Om man gillar smaken av citron vill säga.






I Luciakronan som jag köpte på Åskebro gård sitter just nu påbörjade ljus som är lite smutsrosa och matchar kvisten av rosépeppar som jag lagt under. 
 



Jag kikade på Lucia från Kalmar imorse och även en glimt från vår Domkyrka. Nästa år ska jag se till att komma iväg och se på firandet i Domkyrkan på riktigt. Hört att det är så fint. Så har vi varit på så mysigt glöggfika hos våra kompisar Maria och Lasse. De hade bullat upp så mycket gott att jag är mätt fortfarande. Första skinksmörgåsarna och saffranspannkaka, franska pepparkakor med ost. Kul att träffa fina hundarna Jojje och Exon också. De hade dragkamp om samma leksak en stund. Jojje så snäll och tålmodig mot den yngre lite busiga Exon.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.