28 november 2023

Fick fart på stickorna





Blev så sugen på att sticka någonting inspirerad av min väninna Maria som kommit i stickartagen. Köpte garn till en tröja som mestadels stickas på rundsticka. Lite tweedaktigt garn i en fin vinröd färg. Garnet heter Du store Alpakka och kommer från Selfmade.

Det stämde inte helt i beskrivningen på slutet så fick fundera och klura en hel del innan jag ändå fick till det efter eget huvud. Gäller ju att det är rätt antal maskor när man börjar på mönstret. Gav tröjan och luvan till min lilla brorsdotter Hedda. Hon är bara 2,5 år men jag stickade till 4 år så kanske den hänger med något år till. Kul att sticka till barn det går ju onekligen fortare. Blev lite sugen på att göra något mer och kikar lite på mönster. Längesen jag gjorde en garntofs. Ja längesen jag stickade över huvudtaget förutom några små projekt som olika stora sockor och någon barntröja. Men jag har stickat en del för längesen. När de snabbstickade mohairtröjorna var i ropet t ex och det är ju ett tag sen. 



Samma mörkröda färg som på de torkade kvistarna av Blodtopp från trädgården jag har i en vas. 

 



Igår sken ju faktiskt solen en liten stund så var ute och plockade lite nedblåsta lärkkvistar så blodtopparna är nog på väg ut och lärken in. Tycker det är fint med lärk den här tiden.


Köpte några kvistar med torkade Silverpenningar / Lunaria annu / Månviol på Rusta. De glänser så fint i solen. Men idag har snön yrt mest hela tiden. Lyser upp med snö och jag hoppas det får vara lite på minus ett tag nu. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.