26 juni 2023

Midsommarhelgen

 


Flaggan i topp och min fina rosbuske i full blom.

Vilket fint Midsommarväder vi fick! Vi firade Midsommar i stugan med våra stuggrannar och våra vänner som kom över dagen den här gången. Tre juniorer var med och det var kul. Vi hade knytis och på lunchen. var vi hos grannarna och satt vid långbord i trädgården. Efter maten lekte vi. Påhittiga ungdomar som fixat lekar. På kvällen fortsatte vi hos oss med mer lekar, quiz och grillning. 


Mariannes jättefina silltårta är verkligen en Midsommarklassiker. Jag gjorde en slags romtårta med räkor och rökt lax på kavringsbotten och en nubbesallad/gubbröra med hembakat fröknäcke. Carina gjorde en stor laxsida med jättegott citronhack till. Ja så var det lite andra sillar och smått och gott. Carina hade även bakat två goda kakor till kaffet. 




Extrabonus att Rikard kom till stugan över hela helgen. Han tyckte det var så mysigt att vara i stugan igen.


Det spottades godisgrodor i en tävlingsgren och vi satt i heta stolen à la Alla mot alla och svarade på frågor i en annan.



Vilda blommor



Sommarkänslan har infunnit sig.


Kunde plocka de första luktärterna och Svartögat blommar för fullt.


Dahliorna på gång.


Båten kom i sjön. Vi var ju borta de första två juni veckorna så var ingen stress med det. 


Fotade Storskraken som fick upp alla sex ungarna på ryggen. Oj så kvicka de är att ta plats. Innan jag kom med kameran for de som raketer i strandkanten och hon höll koll på de.



Så badade vi förstås mycket. 23 garder i sjön mest hela tiden. Det är lagom tycker jag då är det skönt att simma lite. Bästa starten på dagen är morgondoppet.


Alla måltider utomhus. Det är sommar. Även om vi haft mer knott än vanligt i år. De gillar mig. Men tror det  var som värst precis före midsommar. Fick en massa bett då.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.