13 februari 2023

Sann poesi

 

Läste en så fin och sann början på en dikt av Ellen Forsström ur hennes nya bok Trädgårdsjournal. 
Läste om boken på fina bloggen Isas Trädgård. Har lämnat den som inköpsförslag till biblioteket. Den verkar så trevlig. Eller så är det en sådan bok man faktiskt vill ha och återkomma till. Så läs nu raden Ellen skrivit.

Jag ställde in en blomma och plötsligt förändrades allt.

Men vilken bra rad! Det är väl poesi om något? Alla fall i mina öron. Dessutom stämmer det med verkligheten. Är det något som kan förändra allt vare sig det gäller rummet eller sinnesstämningen så är det väl ändå blommor. Se bara på buketten som jag galet fotat från alla vinklar och vrår. 

Lånade ut min symaskin till kära stuggrannen som hade sin maskin tillfälligt i Stockholm och fick så fin vårig bukett som tack. Så vackert med Anemoner och Ranunklar och härligt med färg. Dessutom är de tåligare än man tror. Står länge i vasen och denna bukett fick dessutom följa med till stugan och fann sig utmärkt i att bli inpackad och transporterad en gång till.


Hade nyligen lyssnat på Victoria Skoglund som pratade om Anemoner ihop med Sommarljus i kruka som ett vackert tips i podden Röda vita rosen som hon har med Jenny Strömstedt. Så Anemoner hade jag redan i tankarna. Måste nog införskaffa några knölar. De är ju så söta. Sommarljus har jag haft tidigare men då ihop med Chokladblomma. Också fint.








Och Ranunklar som ser ut som de har tusen kronblad. Klara favoriter de med. Men mina blomsterfavoriter varierar ju allt efter säsongen fortskrider. Men har nog ett särskilt gott öga till Ranunklar.


Ja till och med i det svaga skenet av min hemmagjorda stumpastake är de skira Anemonerna så vackra. Samlar mina ljusstumpar i en stor glasburk som jag limmat en gammal assiett och ett ljusfat med en pigg på. Från början hade jag limmat en spik på den gamla loppade assietten från Folkets Hus i Åhus med superlim men det höll inte. Så fick bli dubbla fat. Där eldar jag alla stumpar och det blir en del under den mörka årstiden. Känns bra att elda upp stumparna, de skiner ju de med.










2 kommentarer:

  1. Hej.
    Vad roligt att du hälsade på min i blogg, jag blev så glad.
    Tack för att du visar dessa underbara bilder på riktiga blommor. Så otroligt ljuvliga. Ingenting går upp emot riktiga blommor. Visste inte att anemoner var så vackra. Ranunkler är redan en favorit. Väldigt bra att använda stumparna, jag brukar tycka det är så tråkigt att slänga dem, så jag har en hel skål full och vet inte vad man ska göra med dem, Finurligt av dig.Men vilken fin plats ni har stugan på. Ljust och vackert inne och en frusen sjö utanför, Fantastiskt fint.
    Zara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Zara! Ja vi trivs i stugan. Letade länge innan vi hittade den. 2009 när vi köpte den såg man knappt sjön för all sly. Vi har tagit ner massor av granar också drygt 250 stycken så tomten har förändrats från mörk till ljusare. Ibland lägger jag ljusstumpar i marschaller så brinner de längre. En del gör tändkottar av smält stearin. Det har jag inte provat och kanske är säkrast att använda utomhus.
      Allt gott!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.