18 februari 2023

Inget napp i "Skitviken"

 Hade hoppats få se en skymt av Kungsfiskaren och helst kunna ta några bilder också. Vet att den håller till vid den så kallade "Skitviken" i vår stad över vintern för där är vattnet öppet hela året. Men inget napp där och det var blåsigt och kallt trots att vi klätt på oss ordentligt. Fotade bara några gräsänder.




Två Turkduvor såg jag hemma och den ena hamnade på bild. Inte förtjust i duvor men denna var lite annorlunda. Tror åtminstone det är en Turkduva. Lite svårt att se skillnad på Skrattduva och Turkduva tycker jag som inte är någon expert.


Har fotat en vad jag tror är Jättekungsfiskare för några år sen och då på en fantastisk resa i Sydafrika. Men inte alls lika vacker som den blå. Men man ser ju att det är samma typ av fågel. Finns tydligen 90 arter. Jaja någon dag kanske jag fångar "Skitvikens Juvel" på bild. Trägen vinner som man säger. Tills dess njuter jag av andras fina bilder på den. Och igår morse strax innan sju på väg till jobbet hörde jag Koltrasten sjunga. Det är väl ändå ett så härligt vårtecken!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.