15 februari 2023

Apelsinsallad och takdropp

Fick så goda citrusfrukter från Sicilien när vi varit hundvakt och tips på en god sallad gjord på blodapelsin. Hur god som helst, fräsch och enkel att göra.

Filéa apelsinerna dvs skala och skär bort allt det vita lite beska. Skär i mindre bitar och blanda med salladslök och lite chiliflakes, flingsalt och ringla en god olivolja på. Jag tog något varv med svartpepparkvarnen också. Till oss två använde jag en jättestor blodapelsin. Men mängderna bestäms ju av hur många som ska äta. Inga konstigheter. Den bladformade glasskålen tillhör servisen Eden. Jag samlade på den när jag var ung. Har behållit den och den lever kvar i stugan. Ett tag var jag trött på den men nu gillar jag den igen och den används lite då och då. Salladsskålen fyndade jag på loppis.


Hade med skalad apelsin i en påse att ta efter längdåkning ihop med varm saft på termos. 
Citronskivor hamnade i en kopp varmt vin blandat med lite farinsocker och en skvätt vatten när vi var hemma i stugan igen. Satt i solen utanför bastun i stugan där det blir så varmt och gott. Så skönt att åka hit året om inte bara sommartid. De som hade stugan före oss bodde här permanent i 35 år.


Det var riktigt vårväder och takdropp. I Norberg var det skidtävlingar i form av Kristinaloppet och Engelbrektsloppet på lördagen och söndagen. Så då blev det en sväng till Ludvika och på söndagen var vi på gymmet nära stugan. Vi hann åka på fredagen innan stafetten drog igång och i måndags när tävlingarna var över. Jättefina spår fast det var en massa plusgrader.  Så lite skön träningsvärk efter helgen med längdåkning och gym. Så härligt att kunna vara lite mer i stugan än bara över själva helgen.
 

Lyckades få en vacker Domherre på bild. Har mest hört de på avstånd och bara något enstaka par. Så vackra vinterfåglar. Men lite skyggare än de små blåmesarna och talgoxarna som är de vanligaste jag ser nu runt stugan. Hemma är det många Koltrastar.
 



Hemma i stan igen gick vi en sväng och kikade på isskulpturerna som nu såklart smält ner lite av februarisolen. Kul ändå. Vet att vi var ner och tittade för några år sen också då det skulpterades för fullt.
Blev en Alla Hjärtans lunch på stan på mysiga Piazza di Spagna.
 

På eftermiddagen var jag till min mamma. De fikade med hjärtebakelser på hennes demensboende och jag var mest glad åt att hon äntligen fått en ny mycket bättre och stadigare rullstol som jag tjatat en del om. Hon är 92 år och helt rullstolsburen sen två år efter dubbla frakturer. Denna stol sitter hon mycket bättre i och den är mer vilsam om hon somnar vilket hon gör ganska ofta numera. Den gamla satt hon på trekvart i många gånger när jag kom för att hon somnat till. Det gjorde ont att se. Ja det är inte lätt att bli gammal och beroende av andra i det här landet. På kvällen var vi till min bror och träffade lilla Hedda som blir två år i sommar. Så fin liten tjej. Hon fick en mössa med hundar på och en liten bok om hundar. Faster som uppmuntrar att hon gillar hundar :) Men klosshinken var visst roligare att ha på huvudet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.