22 maj 2022

Det där med Dahlior

Lördag till söndag tillbringades i stugan. Den lilla häggmispeln som vi satte för några år sen var översållad av vita blommor nu. Solpanelerna på gamla garaget kom på plats i utlovad tid men är inte i drift ännu. Men är väl på gång låter det som. 

Syrenerna utanför sovrumsfönstret i stugan slår snart ut. Lila bondsyrener. Härlig doft!


Plockade liljekonvaljer och planterade ut alla Dahlior. De sparade knölarna som vuxit sig stora i plastpåsar och de pyttesmå frösådda. Hängde en gardin över de på natten. Var bara fyra grader tidigt på morgonen.  Ja vi får se hur det går. Om det inte blir frost, sniglar, harar eller rådjur käkar upp de kanske det blir en fantastisk blomsterprakt senare i sommar. Som i fjol. Bilden skevar. Flaggstången är rak i verkligheten :) Ville bara visa de inbäddade Dahliorna.


Har planterat ut förkultiverade Zinnia och två olika Sommarflox också. Föredrar egentligen att direktså så det gör jag mestadels. Tycker det är svårt att hantera de sytrådstunna stjälkarna och tycker det går på ett ut nästan när det väl blivit varmt ute. Om nu inte sniglarna är framme förstås. Har slängt ut lite sparade frön från fjolårets vallmo och blomstermorot. Gjorde även en stor rundel med solrosor. Primör för sniglar så vi får väl se vad som blir kvar och glädjas åt det.Trist om allt ska vara en kamp så vill jag inte ha det. Men jag har inget till övers för mördarsniglar så den kampen tar jag även om den är ojämn. Hemma har vi de inte än... i stugan fanns de inte för några år sen heller. Har bara sett någon enstaka liten ännu pga kyla gissar jag.

Alla Dahlior såg inte direkt överlyckliga ut över utplanteringen. Har ju flyttat de lite ut och in när jag varit på plats i stugan får se om det är tillräckligt eller de blir helt chockade. Man vet aldrig. Pinnarna kommer behövas som stöd. de var också bra att lägga gardinen på första natten och lite skydd mot stekande sol som det blev idag. Men, men nu får de klara sig det får bära eller brista. Den lilla röda är en Geum  Totally Tangerine. Som skiftar färg och blir mer mot persika och ljusare ändå och är väl en förädlad kusin till de söta humleblomstren som är på gång på ängen. Hållbar i vas.




Lyssnat på Bodil Malmstens bok Priset på vatten i Finistere som hon läser själv när jag grejat ute. 
Vilken underbar bok. Blev tagen av den tycker så mycket om den. Har börjat på Den sista boken från Finistere också. Har läst någon bok av henne för flera år sen. När kastanjerna blommar är jag långt härifrån. Sen såg jag dokumentären om henne på play och har lyssnat på några av hennes många Sommarprogram. Jag gillar henne verkligen och boken Priset på vatten i Finistere är alldeles särskilt bra. 

Gläder mig åt att vi alla fall inte har mullvadar i trädgården eller på landet som hon har i sin trädgård i Finistere. Hon är kul också. Kallar alla hantverkare för Godot. Ni vet som boken /pjäsen I väntan på Godot. För hantverkarna kommer inte eller är alla fall väldigt opålitliga vad gäller överenskommelser. Hon är också kul när hon beskriver hur hon pratar franska. Grannarna i Finistere förstår allt hon säger eller rättar med en diskret omformulering. För de vill förstå. Hantverkarna förstår inte. För de vill inte. Om de nu kommer vill säga....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.