28 maj 2022

Afternoon Tea


 Vilken härlig överraskning jag fick av min bror och hans Emma igår. Göran åkte till stugan en dag före mig på onsdagen för våra solcellspaneler skulle besiktigas innan driften startade och jag jobbade på onsdagen. Vaknade tidigt på torsdagen packade ihop för en regnig stughelg med trädgårdsfix och åkte. När jag stod på Ica i byn för att köpa gräddfil till matjespremiären fick jag ett sms från Göran att jag skulle packa med mig kläder för att gå på lokal och fira lite. Too late s a s :) Fick inte reda på vad det var som var på gång. Hade alla fall en ok blus med mig som tur var.

Bilen styrde söderut på fredagseftermiddagen så lunch på Tolvsbo eller Wanbo som ligger när stugan gick bort. Vi åkte vägen mot Skinnskatteberg och hamnade på Färna Herrgård. På parkeringen tyckte jag att jag kände igen min brors bil och mycket riktigt. Där stod min bror och Emma. Det var deras överraskning att bjuda på Afternoon Tea på Färna Herrgård. Så mysigt! Har varit där på julmarknad och för tio år sen efter att jag fyllt 50 blev jag presentad med spa, behandling och lunch av min blomsterkompis Maria med familj.

Så fint där och en överraskning helt i min smak. Anders och Emma hade barnvakt till lilla Hedda och det var så mysigt att få umgås och bara sitta och prata och smaka på alla godsaker som dukades upp på våningsfatet. Allt i lagom mängd och så goda smaker. De har en egen konditor läste jag och använder gärna lokala produkter och mycket ur den egna köksträdgården. De har vunnit en massa fina priser bl a som årets viltkrog två år.


Min bror Anders och Göran bakom alla godsaker. Emma och jag fick varsitt glas bubbel och bilförarna fick smutta på ett halvt glas. Så mysigt att sitta där i Färnas Orangeri denna regniga fredagseftermiddag. Lite växthuskänsla och det gillar ju jag.






Till och med snyggt på toaletten då vet man att det är bra. Fågel i bur som matchade tapeten.



Vacker miljö ute också även om det var lite ruggigt ute.


Behövde inte äta något mer den dagen. Kvällen tillbringades med en härlig bok, raggsockor på fötterna och eldade ljusstumpar och brasa.



Jättefin bok som jag lånat på biblioteket men fick lust att köpa. Många tips och bra recept förutom alla vackra bilder i boken: Livskraft från trädgård och hav av Kristin Lagerqvist mer känd som Krickelin.





1 kommentar:

  1. Vilken mysig dag och härlig utflykt! Den boken måste jag spana in, bra tips...
    Jamen söndag igen. Dagarna flyger iväg....
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.