29 september 2021

Vi hann till solnedgången vid Kullens fyr



Efter tjejhelg i Åhus för mig och golf för Göran åkte vi till Skånes västra sida. Vi hann se solnedgången uppe vid Kullens fyr. Kullens fyr och Mölle är barndomsminnen för mig då vi semestrade där några gånger när jag växte upp. Semester under enklare former men minnesvärt eller kanske just därför minnesvärt. Tvätta håret under en pump med iskallt vatten osv. Så minns man ju på Kullamannen förstås. Spänning på tv och jag fick även boken vet jag.

Har återkommit flera gånger som vuxen också tycker det är så speciellt där.



Kullens fyr är Skandinaviens högst belägna och mest ljusstarka fyr. Också den äldsta fyrplatsen sedan 1561. 78,5 meter över havet ligger den och skenet kan ses på fem mils avstånd och fyren ägs idag av Sjöfartsverket. Källa: kullensfyr.se På vägen dit åker man längs italienska vägen som går från Mölle till Kullen. När jag var barn var vägen avgiftsbelagd och vi som semestrade i Hjorthagen som det hette hade något kort som man fick visa upp i en vaktkur innan man åkte vidare in i naturreservatet. 

Nu körde vi förbi ställen jag minns som Josefinelust med branta ravinen och stenstranden. Ransvik, då kaffestuga och bad nu restaurang med havsveranda och golfbanan där jag vet att vi sprang och flög med nyinköpt drake. Blåste ju bra! Mycket dramatisk natur på Kullaberg som är ett naturreservat.




Innan vi for upp till Kullen behövde vi äta något. Lättare sagt än gjort en söndagkväll efter säsong. Men så hittade vi ett riktigt kul ställe i hamnen i Mölle. Salty dogs bar heter det ja vad ska man säga ett surfställe med salsa musik. Lite hippare än vi kände oss kanske. Men jättegod guacamacka och glad personal. Visade sig att det var säsongsavslutning för de. Så blev nog ännu mer livat när mörkret sänkte sig men så länge stannade inte vi.  För vi ville ju se solen gå ner i Öresund.


Den stora vita byggnaden är Grand Hotel i Mölle. Men vi bodde ju i Viken så begav oss dit så småningom.


Var tvungen att ta en bild på den gamla Möllan och skicka till tjejerna eftersom väderkvarn var svaret på  en gåta om ett byggnadsverk i spelet vi spelat kvällen före. 



Sov gott på Hamnkrogen i lilla Viken. Gick en promenad efter en god frukost innan vi åkte vidare.




Göran som byggt bastu i stugan precis spanade in Vikenbadarnas bastu vid hamnen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.