19 september 2021

Tjejhelg i Åhus

Redan en vecka sen jag lämnade tjejhelgen i Åhus. Men så mysigt det var och tur med vädret. Faktiskt trettonde gången vi har tjejträff i Åhus. Bilder från de tidigare träffarna finns under etiketten Åhus. Från början kände vi andra inte varandra men alla kände Lena. Hon är navet i denna tradition av tjejträffar. Hon och jag träffades i Zürich som tjugoåringar.  

Vi övriga fem hade ju alla hört talas om varandra under åren så kändes nästan som man redan kände varandra. Ja succé blev det alla fall och vi får väl tacka Kikki som det nog var som kläckte idén från början.

Vi startade fredagen med kaffe under valnötsträdet i Lenas trädgård. Valnötsträdet tillhör grannen men sträcker sig till stor del in över Lenas trädgård. G åkte vidare till golfbanan där han skulle bo. När alla kommit blev vi bjudna på en god lunchpaj. Sen tog vi med oss kaffetermos till stranden. Det var faktiskt 18 grader i havet. Lena och Kerstin badade. Lena badar året om utom när stranden var full av is så det inte gick att komma i. Så modig är inte jag. Även om jag tycker om att bada.





Ja det var så roligt att ses igen och mycket att prata om. På fredagskvällen fick vi njuta av skaldjur som Kikki köpt med från västkusten. Havskräftor och de godaste räkorna jag ätit på länge.



Morgonpromenad till bageriet för inköp av frukostbröd. Så vackra kvarter i byn. Blåregnet blommar om på bild nr 2.




Så var vi på lite loppisar och sen var det matmarknad på Torget som vi besökte. Vid torget ligger också en kul Vintage affär vi brukar botanisera i. Någon fyndar alltid något. Det finns också en fin pappershandel. Köpte några fina kort och ett tygfodral att ha som sminkväska.



På torget ligger också den viktiga glasskiosken med Otto glass. Där ställde vi oss förstås i kö.

En modell över byn där man ser ringmuren som gick runt Åhus. Nu finns bara frester kvar av muren.



Så var vi på besök i Kerstins trädgård. Hon bor också i Åhus. Så kul att se hur vacker hennes trädgård blivit på de år hon bott i sitt hus.  



En sväng till Täppet och stranden där blev det också. Vi är ju annars på stranden i Äspet. Men nu ville vi se hur det byggts och ändrats vid Täppet.

 


Varmt och skönt var det. Glad att jag packat med mig klänningar.
Snart nog blir det kyligare och man får gå i varmare kläder länge nog.

Göran golfade på Skånes östra kust med Cecilia och hennes man Carsten. Cecilia och jag träffades i Californien -83 och har hållit kontakten. Vi åker ju gärna till Skåne då och då och Cecilia har sitt ursprung i Eskilstuna inte långt från vårt Västerås så det underlättar ju att hålla kontakten. Så kul att G fick till en golfrunda med de. Lät som de haft en trevlig lördag de med.


 

2 kommentarer:

  1. Så roligt att ni träffas och behåller kontakten! Ja, så soligt och härligt det ser ut. Minns ju att ni också varit i Göteborg tillsammans. :) Eller var det med några andra?
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja denna gång var det extra efterlängtat att ses! Några av oss har setts i Göteborg en gång men jag har varit där med andra tjejer också.
      Trevligt varje gång!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.