14 november 2019

Bäst just nu


Det finns olika sätt att liva upp november. 
Vill bara kort rekommendera de här pepparkakorna.
Brukar köpa Nyåkers men de här är ett snäpp upp.
Annas limited edition med citron och ingefära.

Bakade egna pepparkakor mest när barnen var små och G gjorde alltid de mest fantasifulla pepparkakshusen. Vårt eget hus, Eiffeltornet, Colosseum, stugan ja allt möjligt har han byggt.
Killarna fick önska vad de skulle bygga och det roligaste  tyckte de nog var att krascha husen 
efter jul och äta kristyr och godisdekorationer.

Jag har ett minne av att jag bakade egen pepparkaksdeg när jag var ung au-pair i Schweiz och vi skulle ut och gå Luciatåg. Degen blev som en gigantisk limpa och ett bakande utan ände tog vid. Familjen trodde jag skulle starta försäljning. 
Ingen visste ju direkt vad Luciatåg var heller när vi gick där vitklädda med glitter i håret 
i gamla stan i Zürich och bjöd på pepparkakor.  
Men glada tillrop som Änglar? fick vi och det blev ju ändå ett lite kul minne.  

Har dock inte gjort egen pepparkaksdeg sen dess.... 

Går fint att köpa färdig och det går hur fint som helst att köpa färdiga kakor också.



2 kommentarer:

  1. Vilka härliga minnen :-) Vi har nog alla våra erfarenheter av pepparkakor, pepparkaksdegar och pepparkakshus. Själv minns jag ett ändlöst pepparkaksbak hos min svägerska, vi hade tillsammans 4 barn mellan typ 0 och 2 år och vi höll aldrig på att få några pepparkakor färdiga. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det låter lite snärjigt :) Pepparkakorna man minns.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.