27 november 2019

På utflykt


Igår var det en sådan dag då det inte blev ljust på hela dagen. 
Men vi var lediga och piggade upp oss med en utflykt. Första anhalt blev Zetas Trädgård 
vid Kungens Kurva. Där lyste marschallerna välkomnande.
Det hade ju varit julmarknad där i helgen med tusentals besökare.
Slipper gärna att trängas med folk om det går.
Så tyckte det var perfekt att åka hit en måndag.
Naturligtvis inte samma pådrag som på en julmarknadsdag 
men ärligt talat tyckte jag det bara var skönt. 

Alltid inspirerande och kul att göra en utflykt i vilket fall. 

Fina kransar fanns det gott om. Gillade dessa med blå och grå toner.


Rost är alltid fint i trädgården.


Fina hyacintvaser. Men det har jag så det räcker. Tyckte de bruna var fina både till färg och form.
 



Fortsatte sedan till Ulriksdals Slottsträdgård. Otroligt maffiga uppsättningar redan i entrén.
De gjutna betongborden är ju också så fina. De har verkligen lagt ner så mycket arbete inför advent och jul och det finns mycket att titta på.




 Fina kransar och rost där med.


Och liljekonvaljer! Eller iskonvaljer som de brukar kallas så här års. Tänkte jag skulle testa något år att driva upp egna av de som växer runt stugknuten. Vi åt en jättegod vegetarisk buffé på Ulriksdal.
Handlade just inget förutom några fina kort, snygga gröna ljus och en ny julkaktus till mamma.
När vi kom hem åkte jag till henne och adventsfixade lite i hennes lägenhet på demensboendet.
Hon blev så glad. Ja kändes som en bättre måndag så här i november. Hann knycka lite lärk också under en kraftledning. Så jag var mer än nöjd! Den finaste "buketten" i mitt tycke just nu hittade jag faktiskt på hemmaplan hos en lokal blomsteratélje. Blev så glad att hon kunde ta hem åt mig.      Visar den i ett inlägg längre fram. Kommer att ha glädje av den länge :)


6 kommentarer:

  1. Underbart inlägg ! Bara vill-ha-saker hos Zetas och Ulriksdals, så vackra blomsteruppsättningar. Vackra bilder som förgyller en grå, tråkig novemberdag. Är som dig åker hellre en vardag så man slipper trängas med folk.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är roligt att åka dit och gå runt och njuta.
      Kram Annika

      Radera
  2. Oj, så många vackra inspirationsbilder du bjuder på!
    Härligt att gå runt i finbutiker, trädgårdar och marknader och få inspiration. Ofta räcker det med det, sen hittar man något hemma som man kan göra om eller återanvända. Älskar sånt!
    Men något litet vill man ju ha med sig hem förstås... ;)

    Kram
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är det roligt och visst är det som du säger man får idéer och kommer på vad man kan göra med sånt man redan har.
      Kram Annika

      Radera
  3. Vilken trevlig och fin utflykt! Ja, måndag är en "perfekt dag" för utflykt till diverse marknader och butiker - inte så mycket folk! Det är så underbart att gå runt och titta, även om handlarna förstås vill att vi ska köpa. Ibland blir det något köp, men mest då blommor, ljus eller något ätbart. :) Jag älskar att "sno idéer" som du också gillar! Fast vi ger ju också inspiration tillbaka! :)
    Någon gång ska jag väl få komma till Zetas trädgård. Du bor väl inte så långt därifrån som jag gör? Underbara bilder.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt och känns lyxigt att ha en och annan ledig vardag nu för tiden. Vi har ju bara tio mil till Stockholm. Ja du får åka dit någongång. På vår sommar är det ju ännu bättre eftersom de har mycket trädgårdsväxter och trevligt café. Ulriksdal är alltid värt ett besök. Härligt året om. Inte minst på sensommar när de har ett härligt självplock ute också. Storslaget! Och en jättefin vegetarisk buffé. Rekommenderas.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.