02 april 2019

Happy feet




Vi tittade förstås på de afrikanska pingvinerna när vi var i Sydafrika. De sista dagarna på vår resa tillbringades på Kaphalvön, runt om och i Kapstaden. Ja det har blivit många inlägg från den resan. Jag har många bilder och det är vårt livs resa. Inläggen finns samlade under etiketten Sydafrika. Tänk för kanske tio år sen visste jag inte ens att det fanns pingviner i Afrika.

Pingviner är så speciella! Även om filmen Happy Feet handlar om en annan sorts pingviner Kejsarpingviner. 

Vill också ge ett boktips på temat pingvin. Nämligen Pingvinlektionerna av Tom Mitchell. En sann historia om en ung man som får en lärartjänst och reser till Argentina. Av en tillfällighet räddar han en pingvin ur oljans grepp och där börjar en jättecharmig berättelse om en lång vänskap. 

De afrikanska pingvinerna har minskat radikalt i antal sedan 1900 talets början. Beroende dels på överfiske så pingvinerna fick simma allt längre för att jaga. I mitten på 1900 talet plockade man även ägg till restauranger. För att garantera färskheten slog man även sönder ägg några dagar innan plockningen. Även "skördande" av guano som pingvinerna bygger sina bon av och oljeutsläpp har bidragit till minskningen läser jag på vagabond.se
  


Vi tittade på pingvinerna vid Boulders Beach. Väldigt vackert med den ljusa sanden, stenbumlingar (därav namnet) och blågrönt hav.
Boulders beach ligger nära Simon´s Town. Vi åkte dit efter att ha varit vid Godahoppsudden som får ett eget inlägg. 

I Simon´s Town hade man väldiga problem med babianer för några år sen. De förknippar ju oss människor med mat och det kan bli obehagliga möten.    De är otroligt smarta och fingerfärdiga, tar sig in i bilar osv och samtidigt stora vilda djur som man ska ha respekt för. Vi såg inga där nu så man har nog kommit tillrätta med problemet. Men vi såg  skyltar om att matning av babianer var förbjudet och kunde ge böter.




Lite struttiga på land men snabba och smidiga i vattnet.






2 kommentarer:

  1. Åh, vilket lärorikt och trevligt inlägg! Jag ska erkänna direkt att jag inte visste att det finns pingviner i Sydafrika! Ledsen blir jag över att läsa om människans intrång i djurens värld! Återigen! :( Tänker på det du skriver om överfisket och att ta deras ägg!
    Tack för boktipset också! Tycker jag känner igen handlingen... har den gått som film? Boktipset i föregående inlägg som du tipsade om har jag bokat! Den om saker...
    Vårkramar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det där med äggen lät ju särskilt hemskt! Den sydafrikanska pingvinen är fortfarande starkt hotad men numera fridlyst. Jag tror inte Pingvinlektionerna gått som film men det var en del om den i tv och tidningar för ett par år sen. Jag lyssnade på den som ljudbok och tyckte det var en rar historia. Kul att Du bokat den andra boken. Jag tyckte den var lite kul.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.