28 mars 2019

Grejen med saker - två boktips


Vill ge två boktips från samma författare Helena von Zweigbergk. Ja man kan för all del läsa alla hennes böcker. Jag gillar de och hennes sätt att skriva. Inte minst om relationer. Gillar henne också i Spanarna i P1 även om det nu var ett bra tag sen jag lyssnade. 
Hon har även gjort en del poddar men de har jag inte hunnit lyssna så mycket på än. Kan bli bra att ha i öronen när trädgården snart ska rensas efter vintern.

Men nu tipsar jag om hennes senaste alster. Dels boken på bilden. Grejen med saker. 
Jag lämnade den som inköpsförslag till mitt bibliotek och de köpte in den och meddelade när den fanns att hämta. Det är en ofattbar service detta med bibliotek och att kunna reservera böcker och så blev jag såklart glad att de köpte in mitt förslag.

Det har varit en del i media om boken på senare tid. Jag vill egentligen inte avslöja för mycket utan tycker Du ska läsa den.
Tycker det är intressant hur vi ser på saker i våra hem. Olika stadier av livet, händelser och familjekonstellationer som påverkar.
Författaren har separererat efter ett långt förhållande och det där med sakerna kommer både upp till ytan och på djupet.

Hur vi bygger scenografier i våra hem. Vem vill man visa att man är? Vad betyder olika saker? Jag tyckte den var kul att läsa och titta på alla bilderna.


Några sidor ur boken med lite tankeväckande texter.






Den näst senaste boken är Totalskada av samma författare har jag nyligen lyssnat på. Den handlar också om saker. Fast på ett annat sätt.
Saker som förloras i en brand och tillvaron rasar och ställs på sin spets i en familj.

Jag rekommenderar båda böckerna. De handlar också om att släppa taget, frigöra sig, gå vidare, saker kan också tynga. 
Kanske gillade jag de så mycket just nu för jag håller på att rensa en hel del hemma igen och tycker det ger sån energi även om vi inte håller på att flytta. Jag gillar  loppis men jag lämnar också tillbaka en del saker till loppis. Skönt att ta sig en funderare på vad man egentligen tycker om och använder.  Det är ju ändå bara saker! Hur tänker Du kring detta med saker? 


4 kommentarer:

  1. Tack för intressanta boktips! Det är märkligt med saker. När jag jobbade som fastighetsmäklare upptäckte jag att äldre personers största problem tycktes vara just saker och för mycket prylar. Det överskuggade det mesta vid byta av bostad och tog väldigt mycket fokus från egentligen kanske viktigare områden i livet. Tyvärr är jag där själv och upptäcker hur mycket saker vi har ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja jag tror att för mycket saker kan göra just att en flytt t ex känns helt övermäktigt inte minst för äldre personer. Fick mig en tankeställare när jag och min bror rensade vår mammas lägenhet när hon skulle flytta till ett gruppboende för några år sen. Vi själva min man och jag har bara flyttat ihop en gång för längesen. Flyttröjningar har uteblivit. Just därför är det ibland så skönt att "låtsasflytta" och rensa lite emellanåt för att förenkla livet.
    Skönt att ha lite koll på vad man har, var och varför.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Tack för intressant boktips! Jag tillhör dem som är "vän av ordningen!" Ett par gånger om året rensar och sorterar jag våra saker. Jag har gjort vår så kallade "döstädning", vill inte efterlämna en massa, massa saker efter oss som barnen ska ta hand om! Det blir en hel del saker ändå! Försösker bara omge oss med saker som vi tycker om och i viss mån behöver. Men det där vad man behöver är ju svårt... för vad behöver vi för saker egentligen? har lärt mig en hel del genom de utbildningar jag har gått som Feng Shui och Sorgbearbetning. Intressant ämne. Det här blev nog ett rörigt svar... :)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla! Ja vad man behöver är ju ett flytande begrepp och lite till lyst vill man såklart ha. Men mycket som inte längre används lämnar jag så gärna vidare. Vår äldsta son kommenterade med att jag förenklade ju livet för honom och hans bror också i framtiden. Och drabbas man inte av sjukdom eller annat som omöjliggör så är det faktiskt lite egoistiskt att lämna en massa bråte till nästa generation kan jag tycka. Det känns skönt för själen att rensa lite och livet blir enklare när man vet vad man har och var någonstans. Avskyr att leta efter grejer som jag vet finns någonstans. Dessutom blir det lättare och lättare för varje gång. Få grejer nästan inget jag ångrar att jag inte behållit istället för att släppa taget om.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.