10 februari 2019

Lite om blommor och träd i Sydafrika


Om man åker till Sydafrika främst för att se vacker blomning ska man nog åka lite tidigare på hösten än vi gjorde. Kanske september / oktober. Vår resa startade ju 28 december och syftet var ju att få se lite av varje i en bra blandning. Det fick vi verkligen. Men visst blommade det nu också. Det vackra Afrikanska Tulpanträdet i rött till exempel.


 Vackra röda flamträd såg vi och gula Akacia och flera andra jag inte riktigt vet vad de heter.
Jakaranda blommade också på en del håll. Men jag kan tänka mig att det är fantastiskt när de alléer av Jakaranda står i blom.



Rosépepparträd såg vi också.  Marulaträd förstås. Köpte med mig en liten flaska Amarulalikör hem,  Amarula Cream.
Ett träd kan bära 10 000 frukter. Elefanterna älskar de. Kallas ibland elefantfrukt.  Och det görs även sylt och marmelad på frukterna. Elefanterna gillar även barken på träden. Det beskrivs att de rammar träden för att frukterna ska trilla ner.  Då jäser frukterna och blir ännu sötare. Zulufolket kallar även trädet bröllopsträd och det är fortfarande vanligt att bröllop förrättas under dess grenar då marulaträdet ses som ett afrodisiakum.


Den vackra ljust blå Blyblomman såg vi mycket av. Som häckar eller bara friväxande. Letade efter en sån förra året. Vet att de såldes på Zetas men när jag var där var de slut. Färgen är så vackert blå.


Här växte de vid vägkanten och lite var som helst. Inte så kinkigt.


Denna lilla ljusgula skönhet vet jag inte vad det är.  Gissar att det är en lökväxt men har ingen aning. * Får uppdatera mig här. Hittade den i min blomsterbok jag köpte på Madeira förrförra hösten. Det är en slags iris. Dietes bicolor. Ursprungsland Sydafrika och den tillhör irissläktet. 


Jätteverbena såg vi i mängder. Visserligen nästan utblommade men det växte i dikena på många ställen. Ingen bra bild men såg de från bussen lite överallt.


Denna roliga blomma går jag bet på. Ser ut som en tvåfärgad lampborste men bladen stämmer ju inte de är ju mer Akacia eller de små Rör mig ej/ Sensitiva. Någon som vet var det är för växt? Växte som buskage eller mindre träd där jag såg den.


Tidigare på hösten blommar de här i stora fält Påfågelblomster heter de väl hos oss och används som ettårig sommarblomma. Vet att de stänger sig vid dåligt väder. Men måste vara häftigt att se när de blommar i så stora mängder. Nu såg vi några enstaka som fortfarande blommade i olika färger.



 Afrikas blå lilja såg vi förstås även om de var på väg att blomma över.

Vackra hortensior på några ställen också.



Nerium oleander såg vi i många färger. Både i trädgårdar eller i mittfältet på större vägar eller bara vildväxande.
Känner igen den sen jag var liten för min farmor hade en nerium som krukväxt och man blev varnad att den var så giftig.
  

Agave som blommade med höga höga stänglar i gult. Det märktes att landet har ett skiftande klimat för på några ställen lyste dessa fortfarande i gult och även jakarandan blommade där det varit svalare. På andra ställen helt överblommat.



En hel del suckulenter såg vi och olika ljungväxter. En del ingår väl i den växtlighet som kallas fynbos.


Tidigare på hösten blommar den speciella växtlighet i Kapprovinsen som kallas fynbos som mest. Lågväxande buskar och örter. 
Fynbos är afrikaans för vacker buske. Afrikaans är ett av elva språk som pratas i Sydafrika. 

Det som resten av året är halvöken med låga buskar exploderar i färger då i september-oktober när fynbos blommar. Nu såg vi enstaka blommor av  nåldynor och proteor som är typiska. Kände även igen leucadendron sen min tid i blomsterburik. 



Protean är  Sydafrikas nationalblomma. Här prydde den bordet på en speciell restaurang i en kåkstad  eller township som man säger.  Jag ska berätta om den i ett  senare inlägg. Hoppas du inte lessnat på alla bilder från Sydafrika om du kikar in här. Jag har några kvar :)


2 kommentarer:

  1. Åh, så många vackra blommor! Och så duktig du är på att känna till namnen på dem. Den tvåfärgade blomman som du efterlyste namnet på... har ingen aning om vad den heter. Den gula med lite lila i sig, tycker jag ser ut som en orkidé? Afrikansk lilja är pampig, likaså hortensia. Blyblommor har jag sett på våra resor i Italien.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har ju lätt att "nörda in" lite på växter och nu hittade jag den gula i min blombok jag köpte på Madeira för snart två år sen. Det är en slags Iris Dietes bicolor eller Moraea bicolor. Beskrivs som en liten lilja som tillhör irissläktet och bicolor står väl för tvåfärgad. Då är det bara den mystiska lilla borstblomman kvar att finna ut vad det är för en :)
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.