18 februari 2019

Gröna ärtor


Mitt bästa pålägg just nu är ärtröra. Eller den går att ha som tillbehör till lite av varje förstås. Ska inte ta åt mig äran för denna lilla röra.
Jag hittade receptet här: Annelies blomster och bakverk där finns en massa smått och gott. VAckra bilder och bra recept bland annat.     I julas bakade jag goda små kakor på mandelmjöl och apelsin den juligare varianten med apelsin istället för citron. De hittade jag också där. Enkla men goda.Tänkte nog baka havrekakor från samma ställe för jag har havremjöl hemma som jag vill göra något med.
Chokladknappar är inhandlade. Bra att ha någon liten kaka på lut i frysen.  

Men tillbaka till ärtröran. Verkligen god och enkel. Jag gjorde såhär: Tog den mängd små gröna djupfrysta ärtor jag ville ha för det skulle bli lagom i den glasburk jag tänkt använda. La de i en värmetålig bytta och hällde på kokande vatten. Hällde av vattnet och mixade sen med ett par matskedar oliv och citronolja. Kryddade med persillade krydda och lite svartpeppar så var det klart.
Går ju att variera kryddningen eller bara ta salt och peppar. Håller två veckor i kylskåp. Men vår kommer vara slut innan dess.  



I köksfönstret spirar ärtskott i flera krukor, hängrännan och en gammal soppskål. Så nu är det bara att klippa av och skörda.
Gott i sallad, som tillbehör eller pålägg. Har ju odlat ärtskott förut men blev påmind om att det var dags igen när jag kikade in hos den här trevliga bloggen: Vardag i mitt liv  Det är väl det som är det roligaste med att läsa bloggar tycker jag. Att man får tips och idéer om lite av varje recept, pyssel, utflykter, böcker och att man också delar med sig av lite från sitt eget liv.



Ja en vitlök som börjat spira får också hänga med. Går ju att klippa av det gröna med och använda som kryddning.
Och jag gillar det där ljusgröna så mycket just nu. En slags vårlängtan. Jag hörde förresten koltrasten en morgon.
Lite svag försiktig sång, men ändå. Han satt där på ett hustak här intill och sjöng upp sig när solen gick upp.


4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Tur att jag kikade in här, för ärtor tycker jag om så det här lär jag nog prova.

    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Ja väldigt användbar röra till lite av varje.
      Glad att jag hittade receptet hos Annelies blomster och bakverk.
      Må så gott!
      Annika

      Radera
  2. Vilka härliga tips här. Måste prova ärtröran och ärtskott älskar jag, har inte odlat själv dock. Krm

    SvaraRadera
  3. Lättodlat och gott. Ärtröran också så enkel med frysta ärtor. Sånt gillar jag.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.