20 november 2013

Vermicelles au marron

Var bara tvungen att köpa lite varma kastanjer att äta ur en brun påse när jag såg att det såldes i ett gatustånd.
 
Egentligen inte jättegott men en speciell smak och
en speciell känsla som jag gillar. Ett smakminne!
 
I kylen har jag haft en tub med kastanjecreme som jag köpt av samma anledning.
 
Har minnen av små desserter med namnet Vermicelles på trevliga schweiziska glasscaféer.

Jag kan inte franska alls men om jag får gissa tror jag att Vermicelles au marrons betyder ungefär kastanjemaskar och det ser det ut som. Eller små nystan av kastanjecreme, det låter kanske lite godare. 

Inte jättegott egentligen, lite som att äta Niveakräm fast torrare. Nu har jag inte ätit Nivea men jag kan ju föreställa mig. Ändå speciellt och ett sådant smakminne som känns gott även i magkänslan för det rymmer så mycket mer än själva smakupplevelsen.
 
 
 
Den fina taxhandduken har jag fått av min snälla arbetskamrat.
Gillar de där personliga taxarna högt och lågt.
 

4 kommentarer:

  1. Såg att det finns jultaxar också, stjärngosse bland annat, sött :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde just om stjärngossetaxen. Tror han kan platsa fint här hemma.
      Känns som det saknas minst en tax här! Var såg du de Camilla?

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg, jag har dock aldrig ätit kastanjer, men som du säger, vissa saker kanske inte är dögott på så vis men det är smakminnen... åh vilken fin handduk!! Ja, som du och jag pratat om Lisa Bengtssson taxar är ju bara helt bedårande!!! Bu ska vi på Staffansjakt, eller hur ;) Oj vilka fina Usa bilder! Och att ni sett det där hemska fängelset, gripande kan jag tänka... njut av kommande advent, vi hörs!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp imorgon är det stjärngossejakt på schemat :) Är helt såld.

      Njut av adventstiden Du med Mari!

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.