26 april 2024

Solgula rehab ranunklar


 När solen lyser med sin frånvaro så är det uppiggande att titta på en krya-på-dig-bukett med solgula ranunklar som Göran fick av stuggrannarna. Han opererade sin höft förra veckan så nu är det rehab för hans del. Det är ändå fantastiskt att man kan få reservdelar när det behövs. Ännu mer fantastiskt hur vården fungerade på Löwenströmska. De har väl gjort allt rätt. Så proffsiga och vänliga från första stund. Verkligen tur att vår region har ett samarbete med de. Köp med tårta sa Göran när jag skulle åka och hämta honom. Han var så tacksam och nöjd. De t o m ringde några dagar efter operationen och kollade läget. 


  Ja han fick en välkommen hem bukett av mig också. Så glad att allt gått bra och han är ännu gladare att slippa värken som var hemsk sista tiden. Det var inget kvar av leden så såklart att det gjort ont. Så nu är det bara att lyda instruktionerna vad gäller rehab. Våra kompisar från Örebro var förbi på sillmacka idag med en träningscykel som han får låna och använda lite längre fram. Igår var några andra här och fikade. Uppiggande att träffa några andra än mig för G.

Jag fick hämta honom dagen efter och det gick bra att både komma in i bilen och gå i trappen med kryckor på en gång. Bara att ta det lugnt. Skönt att ha tillbaka sin vanliga glada man. Han har känt sig begränsad och inte som sig själv sista tiden pga värk. Så nu ser vi framåt. Han fick en bok om vandringsleder av min brors. Vi gillar ju utflykter så många bra tips för framtiden.


Vi var fram och tillbaka och tittade till stugan en dag. Skönt med lite omväxling. Ville också kolla på det nya plåttaket över verandan och den nya balkongen som precis blivit färdiga. Vi bytte ju tak på själva stugan när vi tog över den men plåttaket över verandan var ok. Men nu var det dags. Blev så bra och vi fick se en glimt av solen den dagen också. Jag har skyndat lite långsamt med att flytta ner växter jag sparat över vintern i garaget. Men nu ser det ut som rena plastpåseodlingen med Dahlior på uppvakning och sådda luktärter. Ingen idé att ha för bråttom när det varit så kallt.



Små druvämnen på vinrankan och några passionsblommor, svartöga och hibiskus har klarat vintern i garaget.



 Kanske jag får njuta av egna Stockrosor i år om ingen äter upp de. Tack för frön  Åsa och Lena!



Hoppas inte haren eller rådjuren gillar de. Sniglarna är inte framme än pga kylan.



Hemma har jag roat mig med att borsta och skrapa staketet. Med en bra bok i öronen går det ju an.
Lyssnar på Straff som är en fortsättning på Stöld och handlar om samer. Stöld går som film på Netflix just nu.

Att måla går ju inte ännu men då är det åtminstone förberett innan alla växter växer upp för mycket och är i vägen. Fint sällskap av lilla Rödhaken.


Ja annars har det väl gått lite på sparlåga. Har ingen lust att ligga i rabatterna och frysa. Det får bli tvåsiffrigt snart hoppas jag. Vill städa ur uterummet. Har ju en del växter där också. Mest pelargoner. Tyvärr överlevde inte mitt fina citronträd som jag haft i flera år och fått frukt på. Var så många blommor på det i höstas men kanske borde jag haft det inomhus i stugan istället. Något blev fel.

Ja det börjar bli grönt ute i alla fall och penséerna jag planterade ser ut att må bra även om de är lite stukade direkt på morgonen. Hoppas nu det stämmer med den utlovade temperaturen till nästa vecka.

Ja ursäkta tjat om vädret. Bara att rätta sig efter, men jag tycker det varit en seg vinter/början på våren.

Gympaledaren på Friskis idag körde tappert Let the sun shine in mm idag med tillägget titta inte ut för just då snöade det igen. Jaja det kan bara bli bättre och blommorna som visat sig håller ju längre.

Nu ska jag göra hemgjord pizza med Håkans trattkantareller på och lite annat gott och värmande.

Önskar en trevlig fredagskväll och helg!

2 kommentarer:

  1. Så skönt att operationen gick bra! Härliga vårbilder du bjuder på...våren har varit lurig här på ön men nu verkar det vända. Idag sol och 20 (!) grader...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jätteskönt! Verkar vända här nu också. Tvåsiffrigt mitt på dagen!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.